چکیده:
در دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﻣﻮرد ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﺑﻌﺪ ﻧﻮآوری، رﻳﺴﻚﭘﺬﻳﺮی، ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﻲ و رﻗﺎﺑﺖ ﺗﻬﺎﺟﻤﻲ اﺳﺖ. در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ،ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد دﻧﺒﺎل ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ در ﺳﻮدآوری و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ و ارﺗﻘﺎء ﻋﻤﻠﻜﺮداﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﻲ دارد. ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺧﻮد در درازﻣﺪت ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪﺗﻌﻬﺪ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ واﺳﺘﻔﺎده از آن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ، در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ اﻳﻦ دو ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد. ﺗﺤﻘﻴﻖاز ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی ﺑﻮده و ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ و آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ از آزﻣﻮن ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻴﺎﻧﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ ﺗﺒﺮﻳﺰ ﺑﻮده و ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری 05 ﻧﻔﺮﺑﻮده اﺳﺖ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻮآوری، رﻳﺴﻚﭘﺬﻳﺮی،ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﻲ و رﻗﺎﺑﺖ ﺗﻬﺎﺟﻤﻲ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺠﺎری راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺠﺎری اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم ، ﺷﻤﺎره ﺳﻴﺰدﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ0931 ﺻﻔﺤﻪ 831-121 ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺠﺎری ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ ﺗﺒﺮﻳﺰ ∗∗∗ ∗∗ ∗ ﺣﺴﻦ ﺧﻠﻴﻠﻲ دﻛﺘﺮ ﺟﻤﺸﻴﺪ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﺻﺪﻗﻴﺎﻧﻲ دﻛﺘﺮ ﺣﺒﻴﺐ اﺑﺮاﻫﻴﻢ ﭘﻮر ﭼﻜﻴﺪه واژه ﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی: ﻣﻘﺪﻣﻪ در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ در ﺟﺮﻳﺎن رﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﻳﺪ در ﺑﺎزار، ﺟﻬﺎﻧﻲﺳﺎزی و ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی، ﻧﻮآوری و ﺗﻤﺎﻳﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺿﺮورت ﺑﺮای ﻫﺮ ﺷﺮﻛﺘﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
1 -Return of Investment 2 - Martın-Consuegra Esteban 3 - Hughes Morgan 4 - Lee Lim 031 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ: ﺑﻴﻦ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺠﺎری ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ ﺗﺒﺮﻳﺰ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد.
- ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ: ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﭼﻬﺎر ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻮآوری، رﻳﺴﻚﭘﺬﻳﺮی، ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﻲ و رﻗﺎﺑﺖ ﺗﻬﺎﺟﻤﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺠﺎری )ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﻴﺰان ﻓﺮوش در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ رﻗﺒﺎ، ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار، ﺟﺬب ﻣﺸﺘﺮی، اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد ﻣﺸﺘﺮی و ﺣﻔﻆ ﻣﺸﺘﺮی و ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و ﺳﻔﺎرﺷﺎت آﻧﻬﺎ( ﺿﺮﻳﺐ 927/0 و در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﻴﻨﺎن 99 درﺻﺪ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ در ﻣﻮرد اﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان 431 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺠﺎری ﺑﺎ ﺿﺮﻳﺐ 927/0 و در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﻴﻨﺎن 99 درﺻﺪ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد."