چکیده:
وظایف مدیریت منابع انسانی به دلیل تاثیرگذاری بر مهمترین سرمایه سازمان عاملی حیاتی در سازمان ها به شمار می آیند. از طرفی بازارگرایی رویه ای فرهنگی در سازمان است که ارکان سازمان را بر روی نیازها و خواسته های بازار متمرکز می نماید. هدف این پژوهش ارائه مدلی در راستای تعیین تاثیرگذاری وظایف مدیریت منابع انسانی به طور جداگانه و یکپارچه بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی می باشد. جامعه آماری مطالعه متشکل از مدیران ارشد شرکت های صنعتی واقع در شهرک صنعتی بوعلی شهر همدان بود که با استناد بر فرمول کوکران 82 نفر به عنوان نمونه تصادفی مطالعه در تحقیق مشارکت داشته اند. داده های به دست آمده بوسیله پرسشنامه های توزیع شده از طریق معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار نرم افزار Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که اولا مدل به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی عملکرد سازمانی از طریق وظایف مدیریت منابع انسانی و بازارگرایی بوده است، ثانیا همه ی روابط مستقیم بین متغیرهای مدل، معنادار بوده اند. ثالثا با اجرای مناسب وظایف مدیریت منابع انسانی می توان عملکرد سازمان را از طریق بازارگرایی بهبود بخشید
خلاصه ماشینی:
نتـایج حاصـل از پردازش داده ها نشان داد که اولا مدل به کار گرفته شده ، مدل نظری قوی برای پیش بینی عملکرد سازمانی از طریق وظایف مدیریت منابع انسانی و بازارگرایی بوده است ، ثانیا همه ی روابط مستقیم بـین متغیرهـای مدل ، معنادار بوده اند.
(١٩٩٧:٣٩ ,Piercy بازارگرایی به عنوان اساس بازاریابی نوین شناخته شده و از آنجا که موفقیت یک سازمان در بلندمدت به توانایی آن در فراهم آوردن منافع با ارزش برای مشتریان و انجام بهتر این مهم نسبت به رقبا بستگی دارد، به نظر می رسد که شرکت های بازارگرا از عملکرد بهتری در مقایسه با سایر شرکت ها برخوردار باشند ,Hooley et al) (٢٠٠٥:٥٩ بازارگرایی در حقیقت پیاده سازی و عملی سازی مفهوم بازاریابی در فرهنگ سازمان می باشد(٢٠٠٩:٢٣ ,Korhonen).
از این رو ، در این مطالعه تلاش می شود با ارائه ی 1-Market orientation 1 مدلی مفهومی علاوه بر برازش مدل ارائه شده با تکیه بر رویکرد حداقل مربعات جزیی ، تاثیرپذیری بازارگرایی از وظایف مستقل و یکپارچه ی مدیریت منابع انسانی و نقش واسط بازارگرایی در تأثیرگذاری وظایف استراتژیک مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گیرد.
بر این اساس این مطالعه از پنج بعد، از جمله کارمندیابی ٢، آموزش و بالندگی ٣، ارزیابی عملکرد٤، پاداش ٥ و مزایا و 6 1-Partial Least Squares (PLS) path modelling 2 -Staffing 3 -Training 4-Performance appraisal 5-Rewards 6-Benefits شرایط کاری ١ جهت بررسی تأثیر وظایف استراتژیک منابع انسانی بهره می برد.
ابتدا این که علیرغم رد سه زیر فرضیه ، تأثیر کلی وظایف مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی و بازارگرایی مورد تائید واقع شده است .