چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط میان عوامل موثر بر ترک خدمت دانشگرانICTدر صنعت ارتباطات همراه ایران انجام پذیرفته است. جابجایی پرسنل در صنعت ارتباطات همراه از جمله بزرگترین مشکلاتی است که گریبانگیر سازمان های فعال در این بخش است. افرادی که به دلایل مختلف از سازمان خود ناراضی اند ممکن است به سادگی سازمان را ترک کنند، زیرا به سبب بازار رو به رشد و رقابتی صنعت مذکور، بدیل های شغلی متعددی برای آنها قابل تصوراست و امکان یافتن شغل های جدید و استخدام در سازمان های دیگر وجود دارد. برای انجام پژوهش، پس از بررسی ادبیات موضوع و بهره گیری از نظرات خبرگان، پیمایشی در میان صاحبنظران موضوع پژوهش انجام پذیرفت و پرسش نامه های جمع آوری شده با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اصلی ترین عوامل موثر بر ترک خدمت دانشگران ICT عبارتند از: سن، سطح تحصیلات، تصدی سازمانی، جنسیت، حقوق، ابهام نقش، تنوع وظیفه، رضایت شغلی، گزینه های شغلی، رئیس بد و عدالت در پاداش؛ سپس با استفاده از متدولوژینقشه های شناختی فازی، چگونگی ارتباط میان این عوامل تبیین گردید.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که اصـلی تـرین عوامـل مؤثر بر ترک خدمت دانشگران ICT عبارتند از: سن ، سطح تحصیلات ، تصدی سازمانی ، جنسیت ، حقـوق ، ابهام نقش ، تنوع وظیفه ، رضایت شغلی ، گزینه های شغلی ، رئیس بد و عدالت در پاداش ؛ سپس با اسـتفاده از متدولوژینقشه های شناختی فازی ، چگونگی ارتباط میان این عوامل تبیین گردید .
در یکی از پژوهش هایی که در این زمینه صورت گرفته است ، فرصت های توسعه ی شغلی ، حمایت سرپرستان ، محیط کاری ، مزایا و سیاست های کار - زندگی به عنوان مهم ترین عوامل مرتبط با حفظ و ترک خدمت کارکنان شناسایی شده اند (٢٠٠٩ ,.
/ شکل ١: پیشایندهای تمایل به ترک خدمت در کارکنان بخش IT (٢٠١٠ ;Ghapanchi and Aurum) در تحقیق حاضر، محققان پس از بررسی عمیق ادبیات موضوع وشناسایی عوامل مؤثر بر ترک خدمت ، آنها را به نظرخواهی خبرگان گذاشته و نهایتا ٢٠ عامل را که از تکرارپذیری و فراوانی بیشتری در پژوهش های مختلف برخوردار بودند و از نظر صاحبنظران نیز در محیط کسب وکار ایران با اهمیت تر قلمداد می شدند انتخاب کردند.
این ارزش گویای قدرت رابطه ی مستقیم یا معکوس علیت میان هر دو عامل و معادل ارزش مندرج در ماتریس نهایی موفقیت در سلول ارائه شده در ردیف «i» و ستون «j» است (٢٠٠٧ ,.
برای تجزیه و تحلیل داده ها و تبدیل SRMS به ماتریس نهایی موفقیت به یک نظر کارشناسی نیاز است که تنها شامل آن دسته از عناصر فازی عددی است که نمایانگر روابط علی میان عوامل کلیدی موفقیت هستند.