چکیده:
ارزیابی قابلیت استفاده، گامی اولیه جهت بهبود وضعیت سیستم های آموزش الکترونیکی است. از آنجا که در ایران ابزار مناسبی که به طور کامل این مولفه را بسنجد موجود نیست، این تحقیق به دنبال اعتبار یابی و بررسی نمونه خارجی پرسش نامه یوزلرن و بررسی آن در دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی تهران است. روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی در شهر تهران بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 288 نفر با روش اختصاص متناسب انتخاب شد. ابزار مورد استفاده پرسش نامه یوزلرن بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی تاییدی، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک راهه و چندمتغیره استفاده شد. طبق نتایج تحقیق مدل 12 عاملی مورد سنجش در این تحقیق توسط شاخص های کلی برازش مدل تایید شد و هم چنین، بارهای عاملی به دست آمده برای سوالات (به جز سوال 29) نشان از اعتبار مناسب پرسش نامه داشت. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی از لحاظ قابلیت استفاده در یادگیری در وضعیت مطلوبی نمی باشند. نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین میانگین مولفههای پرسش نامه یوزلرن در دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین یافته ها نشان داد، دانشگاه های مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس این مقیاس در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. با توجه به یافته های تحقیق، پرسش نامه یوزلرن می تواند، به عنوان ابزاری معتبر جهت ارزیابی میزان قابلیت استفاده سیستم های آموزش الکترونیکی کشور مورد استفاده قرار گیرد
خلاصه ماشینی:
در این زمینه تحقیقات مختلفی صورت گرفته برای مثال؛ شی و وانگ (Shee & Wang, 2008)، به بررسی سیستمهای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب با استفاده از ارزیابی چند بعدی پرداختند.
آیا بین میانگین پرسشنامه قابلیت استفاده در یادگیری و مؤلفههای آن در بین سیستمهای آموزش الکترونیکی دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد؟ Usability of Web-Based Information Systems روش این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفت.
این Proportional Allocation Confirmatory Factor Analysis پرسشنامه دارای 36 سؤال است که 12 بعد مختلف قابلیت استفاده را در یک سیستم آموزش الکترونیکی میسنجد.
علاوه بر مقایسه میانگین دانشگاهها با وضعیت معمول لازم است، با وضعیت مطلوب نیز مقایسه شوند، نتایج این مقایسه نشان داده که تفاوت معناداری بین میانگین دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی با میانگین محاسبه شده برای نقطه 75 درصدی (75/3) در مقیاس یوزلرن و خرده مؤلفههای آن (با درجه آزادی 287) وجود دارد (01/0> P).
نتایج این بخش نشان داد که دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس کل مقیاس قابلیت استفاده در یادگیری و خرده مؤلفههای آن در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
Keywords: Usability, UseLearn Questionnaire, Confirmatory Factor Analysis, E-Learning, Universities of Tehran The Relationship between Learning Styles (Active- Reflective and Sequential-Holistic) and Computer Anxiety in Undergraduate Students Taleb Zandi 4 Ph. D.
The research data were analyzed with descriptive and inferential statistics (mean, frequency, standard deviation, independent t test, and point biserial correlation coefficient) and the following results were obtained: There was a significant relationship between active-reflective learning style and students' computer anxiety, i.