چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر به کارگیری نرم افزار آموزشی بر یادگیری فعال درس ریاضی دانش آموزان پایه پنجم (با رویکرد ساختن گرایی) بوده است. روش پژوهش، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه آزمایش و شاهد بوده است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در سال 1391، به تعداد 1278 نفر و نمونه آماری به تعداد 50 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای بررسی پیشرفت تحصیلی، به طراحی سوالات مداد ـ کاغذی در درس ریاضی پرداخته و ضریب پایایی سوالات با اجرای آزمایشی، 85/0 محاسبه شد. برای تعیین انگیزش تحصیلی، از پرسش نامه استاندارد هارتر و برای سنجش یادگیری خلاقانه، از پرسش نامه استاندارد خلاقیت تورنس استفاده شد. آموزش توسط نرم افزار ActivInspire انجام شد. مراحل اجرایی برای تعیین تاثیر نرم افزار شامل اجرای پیش آزمون، بررسی همتا بودن دو گروه آزمایش و شاهد، آموزش توسط رسانه با نرمافزار ActivInspire، اجرای پس آزمون، و اجرای پرسش نامه ها بود. داده ها با استفاده از آزمون tدو گروه مستقل و با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. نتایج نشان داد که به کارگیری نرم افزار آموزشی بر پیشرفت تحصیلی و افزایش انگیزه یادگیری فعال دانش آموزان در درس ریاضی موثر بوده، ولی بر یادگیری خلاقانه دانش آموزان در درس ریاضی تاثیری نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که فراهم سازی شرایط برای خلاقیت، تفکر انتقادی و توسعه خلاق بهعنوان زمینهای برای Cerzo Creativity یادگیری، با اهمیت و مورد تأکید است (Naccce, 2012)، معلمان امروز، باید به دقت آماده تنظیم برنامه با مواد و محتوای لازم برای یادگیری و تشویق دانشآموزان به خلاقیت از طریق ایجاد انگیزه باشند(Isaacs, 2011) ، زیرا یکی از خصایص افراد بسیار خلاق، انگیزش بسیار بالا برای خلاق بودن است.
شیخزاده و مهرمحمدی (Sheikhzadeh & Mehr Mohammadi, 2004) در پژوهشی تحت عنوان «کاربرد نرمافزار آموزش ریاضی در دوره ابتدایی بر اساس رویکرد ساختنگرایی و سنجش میزان اثربخشی آن»، به این نتیجه رسیدند که میان روش سنتی و روشهای فعال مبتنی بر کاربرد نرمافزار ساختنگرایی در انجام فعالیتهای گروهی و میزان پاسخگویی دانشآموزان و انگیزه و مهارت حل مسأله تفاوت معنادار وجود دارد.
با توجه به این که میانگین گروه آزمایش بزرگتر از گروه شاهد است، پس فرضیه تحقیق پذیرفته میشود و معلوم میگردد که کاربست نرمافزار آموزشی، بر افزایش انگیزه یادگیری فعال دانشآموزان در درس ریاضی مؤثر است.
این یافته با یافتههای ملکی و گرمایی(Maleki & Garmaei, 2010) ، توناTuna, 2012a) )، نیلسن(Nielsen, 2012) ، اکسانتپلو و پیگاینیدیس (Xanthopoulou & Papagiannidis, 2012)، سجادی و خان (Sajadi & Khen, 2011) و سرکن (Serkan, 2011) همخوانی دارد که نتیجه گرفتند کاربرد نرمافزار ساختنگرایی موجب تهیه اهداف و محتوا با استفاده از روشهای فعال و ایجاد قضاوت معنادار گشته و سبب ایجاد انگیزه یادگیری و سرعت یادگیری، مهارت حل و طرح مسأله میگردد.
Investigation the effect of educational software design on the active learning of mathematics of students with constructivist Approach."