چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه میزان سواد اطلاعاتی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه تحت آموزش سنتی و آموزش از راه دور انجام شده است. پژوهش، به لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع روش پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اراک به تعداد 5400 نفر است. حجم نمونه 240 نفر بود که با ترکیب روشهای نمونهگیری طبقهای و خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد شده مهارت اجتماعی و پرسشنامه محققساخته سواد اطلاعاتی بود. پس از تعیین روایی سؤالهای پرسشنامه، ضریب پایایی پرسشنامهها محاسبه و به ترتیب، سواد اطلاعاتی 91/0 و مهارت اجتماعی 73/0 بهدست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی برای دو نمونه مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین سواد اطلاعاتی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تحت آموزش سنتی با دانشآموزان آموزش از راه دور تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"انواع و مشخصههای هر نوع سواد (Salari & Hasanabadi, 2004) ردیف نوع سواد تواناییها و مهارتهای هر یک از سوادهای مطرح شده 1 سواد عمومی خواندن، نوشتن و استفاده از سواد در امور روزمره زندگی 2 سواد چندفرهنگی 1 درک اعتقادات و رسوم فرهنگی، توجه به تفکرات دیگران، درک شباهتها و اختلافات در عقاید و ظواهر زندگی 3 سواد رسانهای توسعه مهارتهای ارتباطی، درک چگونگی تولید، سازماندهی و انتقال اطلاعات توسط رسانهها 4 سواد علمی 2 کنجکاوی نسبت به محیط و پیدا کردن سؤالها و پاسخ به آنها جهت رفع نیازهای اطلاعاتی 5 سواد بصری 3 درک عناصر اصلی طراحی بصری، تکنیکها و رسانهها، آگاهی نسبت به احساسات، روحیات 6 سواد تکنولوژی توانایی درک و استفاده از رایانه و اینترنت، توانایی استفاده از اطلاعات فنی در جامعه در زمینههای مختلف 7 سواد اجتماعی 4 آگاهی از نقش اطلاعات در جوامع پیچیده امروزی، مسؤولیتپذیری نسبت به اجتماع 8 سواد جهانی 5 درک نقش اطلاعات در از بین بردن مرزهای مجازی، درک عمیق نسبت به جهان اطراف و جوامع انسانی 9 سواد دیجیتالی 6 ارزیابی و ترکیب اطلاعات به شکلهای مختلف، ارایه اطلاعات با استفاده از فرمتهای رایانهای و تحلیل و دسترسی به اطلاعات و پردازش دادهها 10 سواد اقتصادی 7 توان ارزیابی هزینهها، سودها و محدودیتهای منابع و مقایسه هزینهها درک رقابتهای اقتصادی، کمبودها، موانع تجاری 1."