چکیده:
هدف تحقیق حاضر شناسایی ارتباط چند عامل بومیسازی شده با اشتراک دانش در جوامع مجازی است. مدل نظری تحقیق برگرفته از تلفیق مدلهای پیشین است. در این تحقیق، متغیرهای تأثیرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی به دو گروه دستهبندی شدهاند؛ گروه اول شامل فاکتورهای مفهومی است شامل: هنجارهای تبادل دانش، اعتماد بین فردی. گروه دوم به فاکتورهای فردی اختصاص یافته که عبارتند از: خودکار آمدی اشتراک دانش، مزیت مرتبط درکشده و سازگاری درک شده. ماهیت تحقیق توصیفی-همبستگی میباشد و به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل اعضای انجمن گفتگوی پیسیورلد میباشند. از بین این اعضا400 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 16 سوالی است و اعتبار آن با آلفای کرونباخ (84/0) سنجیده شده است. با استفاده از آزمونهای آماری استاندارد و t-valueکه از نرمافزار لیزرل و Spss حاصل گردیده، نتایج حاکی از آن است که بین هنجارهای تبادل دانش و اشتراک دانش ضریب معناداری73/17و بین اعتماد بین فردی و اشتراک دانش ضریب معناداری 66/18 همچنین بین خودکارآمدی اشتراک دانش واشتراک دانش ضریب معناداری83/19 و بین مزیت مرتبط درک شده و اشتراک دانش 72/16ضریب معناداری و در نهایت بین سودمندی درک شده و اشتراک دانش ضریب معناداری51/13 محاسبه شده است. یافتههای مزبور حاکی از آن است که بین متغیرهای بیان شده و اشتراک دانش در جوامع مجازی ارتباط مثبت و معنادار و همبستگی قوی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ، متغیرهای تأثیرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی به دو گروه دسته بندی شده اند؛ گروه اول شامل فاکتورهای مفهومی است شامل : هنجارهای تبادل دانش ، اعتماد بین فردی .
در دنیای مجازی امروزی انجمن های گفتگوی اکثر کشورهای پیشرفته و تعداد کمی از انجمن های گفتگوی ایرانی اغلب به مباحثه درباره مسائل علمی و اشتراک گذاری دانش می پردازند اما در انجمن گفتگوی پی سی ورلد این موضوع کمتر مشاهده می شود و همچنین اگر چه مشخص است که اشتراک دانش در جوامع مجازی بر سطح آگاهی و سرعت دستیابی به مسائل نوین علمی و افزایش سطح کیفی زندگی تأثیر دارد، اما بسیاری از افراد جامعه در حالی که دارای تحصیلات عالیه می باشند از بکارگیری آن در دستیابی به پاسخ سوالاتشان امتناع می کنند در واقع علل زیادی می توان برای عدم استقبال افراد جامعه از تسهیم دانش در انجمن های گفتگویی از جمله پی سی ورلد ارائه داد .
• فردگرایی : فردگرایی و وجود حس رقابتی در افراد به عنوان یک عامل بازدارنده و مانعی برای اشتراک دانش در سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است (شریف الدین ورولند،٢٠٠٤؛ 1-O`Dell & Grayson گلتا و همکاران،٢٠٠٢).
(2002), "Towards Virtual Community Knowledge Evolution", Journal of Management Information Systems, vol.
G. Wang, (2006), "Undrestanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories,"Decision Support Systems 42, 1872-1888 8-Chen, I.
"Examining the Factors Influencing Participants’ Knowledge Sharing Behavior in Virtual Learning Communities.
12-Dalkir K,(2005), "Knowledge Management in Theory & Practice", Butterworth-Heinemann Publisher,US 13-Davenport, T.