چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه علی توانمندسازی روانشناختی و قابلیت فنآوری اطلاعات با میانجیگری خودکارآمدی مدیران مدارس دخترانه متوسطه شهر اصفهان بوده که با روش پژوهش همبستگی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه مدیران مدارس دخترانه متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 به تعداد 250 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 152 نفر برآورد گردید و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب ناحیه بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر، خودکارآمدی شوارتز و جروسالم، و قابلیت فنآوری اطلاعات بود. روایی صوری پرسشنامهها مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی بر اساس آلفای کرونباخ برای پرسشنامه توانمندسازی 85/0، برای پرسشنامه خودکارآمدی 0/80 و برای پرسشنامه قابلیت فنآوری اطلاعات 0/82 برآورد گردید. دادهها با نرمافزارهای آماری Lisrel وSPSS نسخه 18 در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با آزمونهای رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، بین خودکارآمدی مدیران با قابلیت فنآوری اطلاعات رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بعد معنیدار بودن توانمندسازی روانشناختی بهترین پیشبینیکننده قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران بود. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد توانمندسازی روانشناختی از طریق خودکارآمدی عمومی بر قابلیتهای فنآوری مدیران تأثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
همچنین، بین خودکارآمدی مدیران با قابلیت فنآوری اطلاعات رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
نتایج تحقیقات نشان داده است بین خودکارآمدی و قابلیت فنآوری اطلاعات کاری رابطه مثبتی وجود دارد (Abdollahi & Naveh Ebrahim, 2006).
) یافتههای جدول 4، نشان میدهد که ضریب همبستگی بین توانمندسازی روانشناختی با قابلیت فنآوری اطلاعات (269/0=r)، معنادار (000/0=sig) است.
) 01/0>P به طوری که یافتههای جدول 5 نشان میدهد از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون، بهترین پیشبینیکننده قابلیت فنآوری اطلاعات در گام اول، معنیدار بودن است.
جدول ضریب بتا درتوان پیشبینی ابعاد توانمندسازی روانشناختی برای قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران (به تصویر صفحه مراجعه شود.
)01 /0 >P یافتههای جدول 7، نشان میدهد که ضریب همبستگی بین خودکارآمدی عمومی با قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران، دارای رابطه مثبت (285/0 =r) و معنادار است.
بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران رابطه معنادار وجود دارد.
این نتیجه با نتیجه گرفته شده از تحقیق حاضر مبنی بر این که بین قابلیت فنآوری اطلاعات به عنوان بخشی از قابلیتهای سازمانی با توانمندسازی روانشناختی مدیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همسو است.
همچنین، ارتباط بین خودکارآمدی عمومی با قابلیت فنآوری اطلاعات مدیران معنادار بوده است.
این نتایج منطبق بر یافتههای پژوهشهای قبلی میباشد که رابطه بین توانمندسازی مدیران و قابلیت فنآوری اطلاعات سازمانی را مورد مطالعه قرار دادند (Khadivi & AlijaniFarid, 2008).
بررسی رابطه بین متغیرهای توانمندسازی و خودکارآمدی با قابلیت فنآوری اطلاعات شغلی از اهمیت ویژهای برخوردار است.