چکیده:
این مقاله عوامل سازمانی مؤثر در ایجاد بدبینی را بررسی کرده است. ابتدا با مطالعة پیشینة بدبینی سازمانی، ابعاد و مؤلفههای بدبینی در رویکردهای مختلف بررسی شد و از بین آنها شش مؤلفة ادراک از حمایت سازمانی، ادراک از حقوق و مزایای مدیران اجرایی، ادراک از عملکرد سازمانی، ادراک از عدالت توزیعی و رضایت شغلی برای سنجش میزان بدبینی آزمون شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی است. جامعة آماری تحقیق، کارکنان سازمان استاندارد شهرستان قم بود که همة کارکنان در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه به وسیلة نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد هر شش عامل بدبینی در سطح متوسط است. رتبهبندی این عوامل از حیث تأثیر بر ادراک از بدبینی سازمانی در میان کارکنان این سازمان معنادار نبود.
خلاصه ماشینی:
ابتدا با مطالعة پیشینة بدبینی سازمانی ، ابعاد و مؤلفه های بـدبینی در رویکردهای مختلف بررسی شد و از بین آنها شش مؤلفة ادراک از حمایت سازمانی ، ادراک از حقوق و مزایای مدیران اجرایـی ، ادراک از عملکرد سازمانی ، ادراک از عدالت توزیعی و رضایت شغلی برای سنجش میزان بدبینی آزمون شد.
اگـر ایـن عوامـل را بـه دو دسـتة عوامـل سـازمانی و مـدیریتی دسته بندی کنیم ، در این تحقیق سعی شده است به برخی عوامل سازمانی به وجودآورندة بـدبینی در سازمان اشاره شود.
1. Organizational Cynicism در این تحقیق بی عدالتی سازمانی در سه نـوع عـدالت تـوزیعی ١، عـدالت رویـه ای ٢ و عـدالت تعاملی ٣، سبک بیان در سه نوع داخلی - خارجی ، پایدار - ناپایدار و کلـی - خـاص، و بـدبینی بـر اساس تعریـف دیـن در نظـر گرفتـه شـد (١٦.
به علاوه، بدبینی با کاهش فرصت های شغلی افزایش خواهد یافت ، گراهـام و همکـاران بیـان کردند نگرش کارکنان از توجه به مشارکت و وفاداری به شرکت بـه فلسـفة خودمحـوری (کسـب رضایت شغلی و دوری از موارد ملالآور) تغییر یافته است .
به دلیل وجود دیدگاههای مختلـف در این زمینه و اینکه هر یک از محققـان بـه مفهـوم بـدبینی از ابعـادی متفـاوت توجـه کـرده اسـت ، تعریف های زیادی برای بدبینی مطرح شده که در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم .
در ایـن قسـمت سـعی مـی شـود مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری بدبینی سـازمانی ، بـه ویـژه عوامـل سـازمانی کـه حاصـل یافته های محققان مختلف است ، مطرح شود.