چکیده:
3 امروزه با توسعه و تنوع شیوه های اطلاع رسانی در اخبار تلویزیونی ، استفاده از نرم خبرهـا ، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوب بندی نوظهور در خبر اهمیت فراوان تری یافته است . یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیام ها را رمزگشـایی کننـد. مسـئله محـوری ایـن مقالـه حـول ایـن موضـوع قـرار دارد کـه اگرچـه متـون خبـری را دست اندرکاران رسانه ای تولید میکنند، اما آنچه مهم تلقی میشود این است که فهم و درک مخاطبان از آنها چگونه است ؟ چطور آن را میفهمند و دسـت بـه رمزگشـایی مـیزننـد؟ پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری استوارت هال و نظریه لاکلائـو و موفـه تـدوین شده و برای آزمون ایدة مورد نظر از روش پـژوهش ترکیبـی اسـتفاده شـده اسـت . بـرای شناخت چگونگی مواجهه مخاطبان با برنامه خبری ٢٠:٣٠ از مصاحبه عمیق و برای سنجش نگرش سیاسی آنان از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهش حـاکی از آن است که مخاطبانی که دسترسی فراخ تری به گفتمان های متفاوت دارند، رمزگشایی متفاوتی از برنامه خبری ٢٠:٣٠ میکنند. آنان بر اساس نوع نگرش سیاسی متمایل به محافظه کاری و لیبرال و همچنین متغیرهایی نظیر سرمایه فرهنگی، موقعیت ساختاری و موقعیت سـوژه ای که در آن قرار میگیرند، دست به رمزگشایی متفاوتی میزنند.
خلاصه ماشینی:
مسـئلۀ محـوری ایـن مقالـه حـول ایـن موضـوع قـرار دارد کـه اگرچـه متـون خبـری را دست اندرکاران رسانه ای تولید میکنند، اما آنچه مهم تلقی میشود این است که فهم و درک مخاطبان از آنها چگونه است ؟ چطور آن را میفهمند و دسـت بـه رمزگشـایی مـیزننـد؟ پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری استوارت هال و نظریۀ لاکلائـو و موفـه تـدوین شده و برای آزمون ایدة مورد نظر از روش پـژوهش ترکیبـی اسـتفاده شـده اسـت .
این همـان جـایی اسـت که ما بر موضع خود ایستاده ایم و درصدد پاسخ به این سؤالات هستیم که اگر رسـانۀ دولتـی در ایران فراگیر است و تولیدات رسانه ای بیشتر در اختیار تلویزیـون دولتـی اسـت و امکـان بروز گفتمان های رقیب وجود ندارد، مخاطبان تحت چه شـرایطی امکـان مقاومـت در برابـر متون تلویزیونی را دارند؟ آیا همۀ مخاطبان به یک نحوه به گفتمـان هـای مختلـف دسترسـی دارند؟ مخاطبان بر اساس نوع نگرش سیاسی محافظه کـار و لیبـرال ، رمزگـان مسـلط برنامـۀ خبری ٢٠:٣٠ شبکۀ دوم را چگونه رمزگشایی میکنند؟ مبانی نظری پژوهش هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین چگونگی رمزگشایی مخاطبان و نحوة مقاومـت آنهـا از برنامۀ خبـر ٢٠:٣٠ اسـت .
اما برای انجام این اعمال قدرت نمیتواند متکی به زور یـا اجبـار شـود، بلکـه باید از طریق دستگاه های ایدئولوژیک دولـت بـه ویـژه بـه کـارگیری رسـانه هـای جمعـی و به خصوص تلویزیون ، رهبری فرهنگی خود را در جامعه درونی و تبـدیل بـه ارزش کنـد تـا بتواند نظر موافق آنها را به خود جلب کند.