چکیده:
جزم اندیشی و به تبع آن جزم گرایی به مخدوش شدن تعاملات انسانی و ایجـاد تضـادها و کشمکش های بین فردی در سطوح مختلف اجتماعی ، از خانواده گرفته تا گروه ها و احزاب مختلف و در سطح کلان ، حتی بین دو جامعه منجر می شود. در این مقاله پس از توصـیف و تبیین مفهوم جزم گرایی و زیبایی شناسی ، به واکاوی مبانی مورد اعتقاد جـزم انـدیش هـا و سپس به استنتاج اصول و روش های تربیت اجتماعی برخاسته از این نـوع مبـانی پرداختـه شده است . همچنین مبانی زیبایی شناسانه بر اساس آرای اندیشـمندان مختلـف و اصـول و روش های تربیت اجتماعی که از این مبانی زیبایی شناسانه قابل استنباط اسـت ، ارائـه شـده است . در نهایت به هدف نهایی این مقاله ، یعنی ارائة اصول تربیت اجتماعی زیبایی شناسانه برگرفته از پاردایم های تربیت اجتماعی زیبـایی شناسـانه و بـه کـارگیری آن از طریـق نظـام تربیتی برای اصلاح و یا تعدیل اثرات سوء تربیت اجتماعی جزم گرایانه پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
(اوزمن وکراور، ١٣٨٧: ٢٣١) بنا به عقیدة آیزنر٣ زبان هنر در بیان بخشی از حقایق در تعاملات انسانی نقش عمده ای ایفا می کند و علت بقای آنها تا به امروز همین کارکرد مؤثرشان در انتقال معانی بوده است ؛ دوام و بقای اشکال مختلف معنایی (امور زیبایی شناسانه ) در طول تاریخ بارزترین شاهد بر تکراری نبودن و هم پوشانی نداشتن شناخت و تجربة برآمـده از آنهـا اسـت ، در غیـر ایـن صـورت منطقـا بایـد شـاهد حـذف اشـکال دارای کـارکرد معنـایی مشـترک مـی بـودیم (مهرمحمدی به نقل از آیزنر، ١٣٨٣: ١٩).
بنابراین تربیت اجتماعی زیبایی شناسانه ، تربیتی است که در آن به واسطة به کارگیری آثار هنری (آثار هنری انسان ساز و طبیعی ) و نیز محتوای هنری و ارائة محتوا و روش هـای یادگیری به شکلی زیبایی شناسانه ، می توان به ارتقـاء حساسـیت شـهودی ٤، تبحـر در نقـد هنری ٥، صراحت طبیعت ٦ درون ، قدرت رهایی از اصول تثبیت شدة درونی ، و نیز وحـدت شخصیتی دست یافت ؛ آن چنان که زمینة ظهور و پرورش تفکر انتقادی ٧ و استقلال فـردی ، روحیة کاوشگری ، درک و ارج نهادن به تفاوت ها، نزدیک شدن بـه درک دیگـری ، کسـب مهارت های ارتباطی ٨ و استقلال فردی فراهم شود، و وسـعت دیـد ایجادشـده بـه ارتقـای 1.
بـدیلی کـه بـرای حـل ایـن معضل پیشنهاد می شود، اصل دیالکتیک برونی است کـه در آن بـه وسـیلة روش ایفـای نقش برای گشودگی به برون ، از امور مطلق یقینی درون فاصله گرفته می شود و اجـازة ورود شناخت های جدید داده مـی شـود.