چکیده:
امروزه بدلیل افزایش رقابت و پیچیده شدن فعالیت های رقبا، شرکت ها بایستی بیشتر از قبل به بررسـی همـه - جانبه سازمان خود بپردازند. هدف این تحقیق بررسی میزان تاثیر هوش سازمانی بر عملکـردسـازمان بـا توجـه بـه ظرفیت های بازاریابی در شرکت های کوچک و متوسط در شهر اهواز مـی باشـد. هـوش سـازمانی از دو بعـد هـوش رقابتی و هوش عاطفی مورد بررسی قرار گرفته شده است و ظرفیت های بازاریابی در این تحقیق شامل بـازارگرایی ، مزیت رقابتی و استراتژی رقابتی می باشد. روش تحقیق کتابخانه ای و میدانی و ابزار جمـع آوری اطلاعـات میـدانی ، پرسشنامه با طیف لیکرت می باشد. آلفای کرنباخ پرسشنامه این تحقیق ٨٨١% به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب می باشد. جامعه آماری شامل شرکت های کوچک و متوسط اهواز می باشد و بـرای بـه دسـت آوردن حجـم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده استفاده شده است که حجم نمونه برابر بـا ١٠٩ شرکت می باشد. همچنین در این تحقیق با استفاده از مدل سازی معادلات سـاختاری (SEM) بـه بررسـی روابـط علی بین متغیرهای تحقیق پرداخته شده است . نتایج حاصله نشان می دهد هوش سازمانی به صـورت مسـتقیم بـر عملکردسازمان (با ضریب معناداری ١/١٧) تاثیر معناداری ندارد، این در حالی است کـه هـوش سـازمانی بـه طـور غیرمستقیم و از طریق ظرفیت های بازاریابی تاثیر معناداری بر عملکرد سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصله نشان می دهد هوش سازمانی به صـورت مسـتقیم بـر عملکردسازمان (با ضریب معناداری ١/١٧) تأثیر معناداری ندارد، این در حالی است کـه هـوش سـازمانی بـه طـور غیرمستقیم و از طریق ظرفیت های بازاریابی تأثیر معناداری بر عملکرد سازمان دارد.
ظرفیت هـای بازاریـابی فرآینـد یکپارچـه ای اسـت کـه در آن شرکت ها منابع محسوس و نامحسوس را برای درک پیچیدگی نیازهای خاص مشتریان ، 3- Hall 1- Akroush & Al-Mohammad 2- Montgomery et al دستیابی به یک تمایز نسبی محصولات برای برتری رقابتی و در نهایت دستیابی به یک کیفیت برند مناسب بـه کـار مـی برنـد (انـگ و جـونز١، ٢٠١٣).
بنابراین ، با توجه نظر اساتید و خبرگان در زمینه بازاریـابی و همچنـین ، بر اساس مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش فرضیات و مـدل مفهـومی پـژوهش بـه صورت زیر طراحی و تدوین شده است : ١- هوش سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچـک و متوسـط در شـهر اهـواز تـأثیر معناداری دارد.
شکل شماره ی یک - مدل مفهومی پژوهش مزیت رقابتی استراتژی رقابتی بازارگرایی اثربخشی هوش رقابتی عملکرد ظرفیت های بازاریابی هوش سازمانی کارایی هوش عاطفی 3- Blesa & Ripolle´s روش پژوهش تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بـر اسـاس چگـونگی بـه دست آوردن داده های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد.
ورهایس و همکاران ٣ (٢٠٠٩) نیز نشان دادند بین ظرفیت های 1- Yong Eng & Spickett-Jones 2- Akdeniz et al 3- Vorhies et al بازار و عملکرد بازار رابطه مثبتی وجود دارد.
"The effect of marketing knowledge management on organizational performance: An empirical investigation of the telecommunications organizations in Jordan".