چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر کاهش ترک خدمت کارکنان در بخش دولتی است. در این تحقیق عواملی چون: ویژگیهای شغلی، ویژگیهای سرپرست، هویت سازمانی، احساسات و عواطف در شغل، شرایطکاری و نگرش شغلی به عنوان عوامل مؤثر برکاهش ترکخدمت انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شاغل در ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 180 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای سنجش عوامل از پرسشنامه استاندارد لاکی فرس استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن دادههای پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و به منظور بررسی فرضیههای تحقیق از روشهای آمار استنباطی ازجمله ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل دادهها حاکی از تأیید فرضیههای تحقیق است به عبارت دیگر، نتایج تحقیق نشان میدهد، بین ویژگیهای شغلی، ویژگیهای سرپرست، هویت سازمانی، احساسات و عواطف در شغل، شرایطکاری و نگرش شغلی با کاهش ترک خدمت کارکنان رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد و عامل احساسات و عواطف در شغل دارای بیشترین تأثیر و هویت سازمانی و نگرش شغلی کمترین تأثیر را بر کاهش ترک خدمت کارکنان دارند.
خلاصه ماشینی:
"به منظور بررسی عوامل مؤثر بر کاهش ترک خدمت کارکنان پرسشنامۀ اسـتاندارد لاکـی فـرس (مقیمی، ١٣٩٠، ص ٢٣٢) که مشتمل بر ٤٩ سؤال (ویژگیهای شغل ، شامل ١٢ سؤال ؛ ویژگیهـای سرپرست ، شامل سه سؤال ؛ هویت سازمانی، شامل هشـت سـؤال ؛ احسـاس و عواطـف در شـغل ، شامل هشت سؤال ؛ شرایط کاری، شامل هشت سؤال ؛ نگرش شغلی، شامل هشـت سـؤال ، و تـرک خدمت ، شامل دو سؤال ) به کار گرفته شده است .
٣٣ همان طور که جدول ٢ نشان میدهد، در سطح اطمینان ٩٥ درصد متغیرهای ویژگیهای شغلی ، ویژگیهای سرپرست ، هویت سازمانی، احساس و عواطف در شغل ، شرایط کاری و نگرش شغلی با کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار (٠٠٥>P).
در ادامه ، نتایج آزمون فرضیه های تحقیق بررسی میشود: فرضیۀ اول : با توجه به میزان ضریب همبستگی پیرسون (٣٩ درصد)، بین ویژگیهای شـغلی و کاهش ترک خدمت کارکنان رابطۀمثبت و معنادار وجود دارد، یعنی، هر چـه شـغل از لحـاظ تنـوع مهارت ، ماهیت شغلی، اهمیت وظیفه ، آزادی عمل در کار و بازخور غنیتر باشد، رضـایت شـغلی و عملکرد متصدی آن افزایش ، و جابه جایی و غیبت از کار کاهش مییابد.
بنــابراین ، هــر چــه سرپرست در سبک مدیریتی و رفتاری خویش ، به جنبه های انسانی و اجتماعی توجـه کنـد، بیشـتر زمینۀ رضایت از سرپرست ، افزایش رضایت شـغلی کارکنـان و بهبـود عملکـرد سـازمان را فـراهم میکند (٢٠٠٧ ,Goris)، این مهم خود، به کاهش ترک خدمت کارکنان منجـر مـیشـود ( & Hatton ."