چکیده:
یکی از راهبردهای دستیابی به اقتصاد دانشبنیان و خلق ثروت، انتقال فناوریهای پیشرفته است. اکنون دولتها و شرکتهای دانشبنیان، بسته به قابلیت و نیاز خود، فناوریهای پیشرفته را در سطوح گوناگون آمادگی فناوری انتقال میدهند. در این پژوهش، پژوهشگر در جستوجوی شناسایی و رتبهبندی عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری است. بدین منظور روش پژوهش کیفی- کمی بهکار گرفته شده است. در بخش کیفی، با 10 نفر از خبرگان نظری مصاحبه شد و در بخش کمی، نظرهای 100 نفر از خبرگان عملی از طریق پرسشنامه گردآوری و تحلیل شده است. روش تحلیل در بخش کیفی، کدگذاری، و در بخش کمی تحلیل عاملی، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون فریدمن است. یافتههای پژوهش نشان میدهد تأثیر عوامل فردی بر انتقال فناوری بیشتر از عوامل سازمانی است و نیز با افزایش سطوح آمادگی فناوری (از نظر اولیه تا تجاریسازی) تأثیر عوامل فردی و سازمانی بر موفقیت انتقال فناوری افزایش مییابد. درنظرگرفتن عوامل فردی و سازمانی تأثیرگذار بر انتقال فناوریهای پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری توسط دولتها و شرکتهای دانشبنیان، احتمال موفقیت ایشان را در انتقال فناوریهای پیشرفته افزایش و مخاطرات آن را کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"نمودار میانگین ابعاد عوامل فردی و سازمانی در فازهای گوناگون آمادگی فناوری (محقق ساخته ، ١٣٩٣) همان طور که در شکل ٤ مشاهده میشود، تأثیر اکثر ابعاد عوامل فـردی و سـازمانی بـر انتقـال فناوریهای پیشرفته در فاز تجاریسازی و ورود به بازار نسبت به فازهای دیگر آمـادگی فنـاوری، بیشتر است .
رتبه بندی هر یک از ابعاد عوامل فردی و سازمانی به تفکیک سه فاز آمادگی فناوری فاز شکل گیری و توسعۀ مفهوم نظری فاز ساخت نمونۀ اولیه و آزمایشی فاز تجاریسازی و ورود به بازار رتبۀ رتبۀ رتبۀ رتبه ابعاد رتبه ابعاد رتبه ابعاد میانگین ٢ میانگین میانگین تحصیلات نیروی تحقیق وتوسعه در ارتباطات نیروی 6.
٢٨ منبع : محقق ساخته ، ١٣٩٣ همان طور که در جدول ٦ ملاحظه میشود، بیشترین تأثیر ابعـاد عوامـل فـردی و سـازمانی بـر انتقال فناوریهای پیشرفته به ترتیب ، در فاز شکل گیری و توسعۀ مفهوم نظری و فاز ساخت نمونۀ اولیه و آزمایشی، و فاز تجاریسازی و ورود به بازار عبارت اسـت از تحصـیلات نیـروی انسـانی، تحقیق وتوسعه در سازمان و ارتباطات نیروی انسانی .
بدین ترتیب ، شبکه های ارتباطی سـازمان و مـدیران آن بـا سـرمایه گـذاران ، تأمین کنندگان ، توزیع کنندگان ، مشتریان که همان زنجیرة ارزش ١ را تشکیل میدهـد از یـک سـو، و ارتباط مستمر گیرندة فناوری با انتقال دهندة فناوری از سوی دیگر، عاملی مؤثر در موفقیت انتقـال فناوریهای پیشرفته در فاز تجاریسـازی و ورود بـه بـازار اسـت .
روند دیگری که در یافته های پژوهش مشاهده میشـود ایـن اسـت کـه بـا حرکت به سوی سطوح آمادگی فناوری بالاتر (از سطح ١ به سطح ٩ آمادگی فناوری)، تأثیر عوامل فردی و سازمانی در موفقیت انتقال فناوریهای پیشرفته تقریبا با شیبی ثابت افزایش مییابد."