چکیده:
اتخاذ رویکردی کارآفرینانه در بخش دولتی در راستای پاسخگویی به انتقادهای وارد بر عملکرد سازمانهای دولتی از جمله دغدغههای پیش روی سازمانهای دولتی بهویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله کشورمان ایران است. برخلاف اهمیت این موضوع، متأسفانه مطالعات معدودی با رویکردی جامعگر در این زمینه انجام گرفته است. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی به روش تحقیق کمی و از نوع همبستگی است. تحقیق حاضر تلاش میکند ابعاد متعدد مفهوم کارآفرینی در بخش دولتی را پیمایش کند. بدین منظور 205 نفر از کارکنان رسمی پژوهشگاه صنعت نفت ایران در این تحقیق شرکت کردند. برای گردآوری دادهها ابزار پرسشنامه، و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر بهکار گرفته شد. نتایج نشان داد بهجز متغیرهای مشاغل تخصصی، چندگانگی اهداف و نفوذ سیاسی، همة متغیرهای دیگر بر متغیر کارآفرینی در بخش دولتی تأثیرگذارند و سه متغیر مخاطرهپذیری، نوآوری و پیشروبودن رابطة مثبت و معنادار با عملکرد سازمانهای دولتی دارند. همچنین، در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت روحیة کارآفرینی در سازمانهای دولتی کشور مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
"همچنین ، همان طور که در مدل مشاهده می شـود، چهـار دسـته عوامـل بـه عنـوان پدیـد هـای تأثیرگذار بر کارآفرینی در بخش دولتی مورد توجه قرار گرفته اند کـه هـر یـک خـود، دربردارنـدة عواملیاند، عواملی مانند مشارکت در تصمیم گیری، ارائۀ پادا هـایی مبتنـی بـر عملکـرد، وجـود استقلال در محیط کاری، و وجود مشاغل تخصصی را در زمـرة عوامـل مـدیریتی؛ عـواملی ماننـد وجود اهداف چندگانه ، پاسخ گوبودن در قبال جامعه نسبت به عملکرد، تدوین اهداف عملکردی را در دستۀ عوامل فرهنگی؛ میزان توجه به رسانه های جمعی، میزان نفوذ سیاسـی، الزامـات قـانونی و رقابت پـذیری در بخـش دولتـی را از جملـه عوامـل محیطـی؛ و سلسـله مراتـب سـازمانی، میـزان انعطاف پذیری و رسمیت در سازمان های دولتی را به عنوان عوامل ساختاری مؤثر بر کـارآفرینی در بخش دولتی مطالعه و بررسی شده است .
یافته های این پژوهش طبق جدول ٨، نشان می دهـد میـان ابعاد مورد بررسی در مدل جامع عواملی مانند مشارکت در تصمیم گیری، ارائۀ پادا های مبتنی بـر عملکرد، وجود استقلال در محیط کاری در زمرة عوامل مدیریتی؛ عواملی ماننـد پاسـخ گوبـودن در قبال جامعه نسبت به عملکرد، تدوین اهداف عملکردی در دستۀ عوامل فرهنگی؛ میـزان توجـه بـه رسانه های جمعی، الزامات قـانونی و رقابـت پـذیری در بخـش دولتـی از جملـه عوامـل محیطـی؛ سلسله مراتب سازمانی، میزان انعطاف پذیری و رسمیت در سـازمان هـای دولتـی بـه عنـوان عوامـل ساختاری مؤثر بر کارآفرینی در بخش دولتی میباشند و بـین ایـن عوامـل و کـارآفرینی در بخـش دولتی رابطۀ معنادار وجود دارد."