چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مشاهدة کارتونهای مذهبی در دینداری دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی صورت گرفته است. روش مورد استفاده شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی است که در مدارس غیردولتی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل هستند. با روش نمونهگیری تصادفی پانزده نفر برای گروه آزمایش و پانزده نفر هم برای گروه کنترل انتخاب شدند. قبل از انجام هرگونه مداخلهای، سنجش دینداری در هر دو گروه از طریق پرسشنامه انجام شد. پس از گذشت دو هفته، در گروه آزمایش مداخلات لازم (پخش کارتونهای مذهبی) در طی یازده هفته صورت گرفت و در کلاس دیگر (گروه گواه) هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. در نهایت، پس از گذشت سه ماه مجددا از طریق پرسشنامة سنجش دینداری در هر دو گروه انجام شد و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از آن است که کارتونهای مذهبی توانستهاند تغییرات معناداری را در دینداری دانشآموزان گروه آزمایش ایجاد کنند.
خلاصه ماشینی:
"اما شاید تعریف زیر که همسو با مؤلفه های دینداری در این تحقیق است بتواند بیشتر راهگشا باشد: دینداری عبارت است از برخورداری از شناخت و باور به پروردگار یکتا، انبیا، آخرت و احکام الهی و داشتن عواطف نسبت به خدا، اولیـا و بنـدگان خدا و التزام و عمل به وظایف دینی برای تقریب به خدا (خدایاری ،١٤:١٣٨٨).
نتایج تحقیق کلانتری و کلانتری (١٣٩١) که به بررسی دینداری در بین نسل های مختلف در ایران پرداخته بود، نشان داد که افراد بیشتری به ارزش هایی که مربوط به اصول دین است اعتقاد داشته اند و در مقابل افراد کمتری به احکام و رعایت آداب و مناسک دینی معتقد بودند.
حال مسئلۀ اساسی اینجاست که این دو چگونه می توانند با تعامل با همدیگر در راستای ارتقای سطح دینداری دانش آموزان گام بردارند؟ بررسی ادبیات تخصصی این حوزه حاکی از آن است که چهار رویکرد اصلی برای مطالعۀ دین و رسانه و ارتباط این دو وجود دارد که عبارت اند از: رویکرد مشابهت ١ رسانه ها و دین از فرایندهای مشابهی برای برقراری ارتباط بین فرد و خدا استفاده می کنند.
نتایج حاصله حاکی از آن است که دانش آموزان با دیدن کارتون های منتخب در این تحقیق در هر سه مؤلفۀ دینداری یعنی باور دینی ، عواطف دینی و رفتار دینی تغییر معناداری پیدا کردند.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که به طورکلی ، تماشای انیمیشن های مذهبی ، رفتار دینی گروه مخاطب را تقویت کرده است و همچنین ، جنسیت و پیشینۀ دینداری نوجوانان نیز در این تأثیر نقش داشته است .
Television and Media Literacy in Young Children: Issues and Effects in Early Childhood."