چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک ادراک شده گردشگران سفر نکرده به ایران از سفر به ایران، تصویر آنان از خاورمیانه و آشنایی با مقصد بر ابعاد تصویر مقصد ایران است. به این منظور رویکرد ترکیبی، در نظر گرفته شد. جامعه آماری اعضای شبکه اجتماعی مجازی کوچ سرفینگ[1] و لینکدین[2] است. 74 نفر در مطالعه کیفی و 520 نفر در مطالعه کمی شرکت نمودهاند. جهت شناسایی ابعاد تصویر ذهنی در مطالعه کیفی، از تکنیک تحلیل محتوا بهره گرفته شد. نمونهگیری در مطالعه کمی به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انجام شده است. دادههای مربوط به ابعاد تصویر مقصد و ریسک ادراک شده توسط تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی و روابط بین سازههای مدل توسط تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار آموس[3] بررسی شد. نتایج مربوط به روش شناسی کیفی ابعاد 8 گانه تصویر را شناسایی کرد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر ابعاد 6 گانه ابعاد تصویر مقصد و ابعاد سه گانه ریسک ادراک شده است. نتایج فرضیات مدل مفروض پژوهش نشان میدهد که ریسک ادراک شده از سفر،تصویر خاورمیانه و آشنایی بر تصویر ذهنی گردشگران از ایران موثر است. همچنین تأثیر تصویر ذهنی بر قصد بازدید گردشگران به ایران مورد تایید قرار گرفت. [1]-Couchsurfing [2] -LinkedIn [3] -Amos
خلاصه ماشینی:
توسعه مدل تصویر ذهنی از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری : رویکرد پژوهش ترکیبی دکتر سمیه محمودی * ** دکتر بهرام رنجبریان *** دکتر سعید فتحی چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک ادراک شده گردشگران سفر نکرده به ایران از سفر به ایران ، تصویر آنان از خاورمیانه و آشنایی با مقصد بر ابعاد تصویر مقصد ایران است .
با توجه به آنکه تبلیغات رسانه - های غربی بر علیه ایران میتواند منجر به تصویر ذهنی منفی از ایران از بعد امنیت شود انتظار بر این است که گردشگرانی که آشنایی بیشتری با مقصد ایران دارند ریسک کمتری از سفر به کشور درک کرده و لذا تصویری مثبت در ذهن داشته باشندو این بر تقاضا جهت بازدید از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری اثرگذار است .
لذا پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر ریسک ادراک شده ، تصویر خاورمیانه و آشنایی بر تصویر مقصد گردشگران سفر نکرده به ایران و قصد بازدید آنان است .
1-Bosque 2-Nicola Skinner 3-Funk 4-Okumus 5-Bauer 6-Scheroeder et al.
با توجه به این موضوع در این پژوهش ابعاد ریسک درک شده گردشگران سفر نکرده به ایران شناسایی و تأثیر آن بر تصویر مقصد بررسی میشود.
بخش اول : روش شناسی کیفی در این پژوهش به منظور شناسایی ابعاد تصویر ایران از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه باز طراحی شد.
The relationship between travel constraints and destination image: A case study of Brunei, Tourism Management, 35(1).
(2008),Management of Perceived Risk in the Context of Destination Choice, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 9(1) ,85-103 29-Sönmez , S.