چکیده:
پژوهش حاضر ذهنیتهای اعضای دانشگاه ولی عصر رفسنجان را دربارة کاربرد فناوری اطلاعات مطالعه میکند و با بهکارگیری روش کیو به دنبال شناخت ذهنیتهای گروههای مختلف دربارة کاربرد فناوری اطلاعات است. بر این اساس بعد از مطالعة تالار گفتمان (دیدگاههای مختلف دربارة موضوع پژوهش)، نمونة مناسب کیو به صورت 42 گویه که نمایندة تالار گفتمان است، انتخاب شد. سپس، نمونة افراد مورد نیاز برای مطالعه شامل 58 نفر از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه انتخاب شدند و پرسشنامة کیو در اختیار آنها قرار گرفت. بعد از جمعآوری و تحلیل دادهها سه الگوی ذهنی آشکار شد که بر اساس گزارههای متمایزکننده بدین صورت نامگذاری شد: دیدهبانان[Mj1] علم، همهفنحریفها و سرگردانان بیاعتنا. نتایج پژوهش نشان میدهد الگوی ذهنی دیدهبانان علم به دلیل تعداد بیشتر مشارکتکنندگان و جایگاه مهم مشارکتکنندگان نمایندة این الگوی ذهنی در مطالعة کیو، نسبت به سایر الگوها غالب بود.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد، دانشکدة مدیریت ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٣/١٠/١٠؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٣/٢٤) چکیده پژوهش حاضر ذهنیت های اعضای دانشگاه ولی عصر رفسنجان را دربارة کاربرد فناوری اطلاعات مطالعه میکند و با بـه کـارگیری روش کیو به دنبال شناخت ذهنیت های گروه های مختلف دربارة کاربرد فناوری اطلاعات است .
p ,٢٠٠٦ ,Zhang &Sun )، این مدل ها از نظریه های روان شناسی و جامعه شناسی به عاریت گرفته شده است و به دنبـال توضـیح موضـوع پذیرش و به کـارگیری فنـاوری اطلاعـات اسـت (١٥٩.
گزاره ها و آرایه های عاملی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)بر اساس نتایج تحلیل عاملی، ١٣ نفر از مشارکت کنندگان در عامل اول قرار گرفته اند، همـان طـور که در جدول ٣ نشان داده شده است ، گویه های ٤، ١١، ١٣، ٢٣، ٢٤ و ٣٢ در گروه اول ، بیشترین امتیاز را دارند.
وضعیت الگوهای ذهنی در هر یک از گروه های مشارکت کننده ( به تصویر صفحه مراجعه شود)بحث و نتیجه این مطالعه به شواهدی دربارة سه نوع متمایز از نگرش های مربوط به کاربرد فنـاوری اطلاعـات از سوی کاربران در دانشگاه ولی عصر (عج ) رفسنجان دست یافته است که پژوهشگر این نگـرش هـا را نامگذاری و به کمک تفاوت های میان آن ها بر مبنای گزاره های متمایزکننده ، تحلیل کرده اسـت .
International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (IJEDICT), 9(2), 4-18.
International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (IJEDICT), 9(2), 4-18.