چکیده:
ویژگیهای درون سازمان جزئی از منابع حیاتی در موفقیت آن محسوب میشود، بنابراین، توجه بیشازپیش به شناسایی این ویژگیها و نیز چگونگی تأثیر آنها بر خروجیهای سازمان در محیط بهسرعت در حال تغییر امروزی، ضروری به نظر میرسد. هدایتکردن دانش موجود در سازمان امری انسانی و تابعی از فرهنگ سازمانی است. مدیریت دانش جنبة کاربردی فرهنگ سازمانی است و چگونگی بنیاننهادن تغییر فرهنگی، نیازمند ابتکار در مدیریت دانش است. همچنین، بررسی و مطالعه در زمینة چابکی با تأکید بر دانشمحوری میتواند جهش بزرگی را در چابکسازی و عملکرد بالای سازمانها ایجاد کند. هدف این پژوهش طراحی مدلی برای بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی، چابکی سازمانی و تسهیم دانش بر عملکرد استانداری چهارمحالوبختیاری است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. دادهها از نمونة 274 نفری از کارکنان استانداری چهارمحالوبختیاری جمعآوری، و رابطة بین سازههای مدل پژوهش با مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش تأثیرگذار است. همچنین، تسهیم دانش بر چابکی سازمانی تأثیر میگذارد و عواملی مانند چابکی سازمانی و تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی تأثیرگذارند. بنابراین، توجه به فرهنگ سازمانی و عوامل مؤثر بر گسترش تسهیم دانش و چابکی سازمانی میتواند به افزایش عملکرد سازمان کمک کند.
خلاصه ماشینی:
برخی نیز چـابکی سـازمانی را ابـزاری بـرای غلبـه بـر چالش های هزارة سوم مطرح کرده اند و بر این باورند که بررسی و مطالعه در زمینه چابکی با تأکید بر دانش محوری میتواند جهش بزرگی را در چابک سازی و عملکرد بالای سازمان هـا ایجـاد کنـد (١٠٧٨.
بنابراین ، با توجه به اینکه استانداری به عنوان دستگاهی حاکمیتی و نمایندة عالی دولت در استان ها نقش نظارت عالی، سیاست گذاری و هدایت برنامه های کوتاه مدت ، میـان مـدت و بلندمـدت را بـه عهده دارد، این پژوهش به دنبال آن است کـه نقـش فرهنـگ سـازمانی، تسـهیم دانـش و چـابکی سازمانی را بر عملکرد استانداری چهارمحال وبختیاری در قالب طراحی یک مدل بررسی کند.
بنابراین ، این پژوهش ضـمن بررسـی نحـوة تـأثیر فرهنـگ سـازمانی، تسهیم دانش و چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی به دنبال بیـان راهکارهـایی بـه منظـور بهبـود فرهنگ سازمانی برای اجـرای مـدیریت دانـش و در نتیجـه افـزایش توانـایی سـازمان بـه منظـور پاسخگویی سریع تر به تغییرات محیط داخلی و خارجی است .
بنـا بـر مـدل مفهومی تحقیق ، فرضیه های پژوهش به شرح زیر بیان میشود: فرضیه اول : فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش کارکنان تأثیرگذار است .
از آنجا که در این پژوهش ، پژوهشگر به دنبال طراحی مدلی برای بررسـی ارتباط بین متغیرهای تسهیم دانش ، فرهنگ سازمانی و چابکی با عملکرد استانداری است ، میتـوان آن را توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری قلمــداد کـــرد.