چکیده:
در عصر حاضر توفيق سازمانها در گرو مديريت صحيح دانش سازماني است، اما اغلب پياده سازي موفق مديريت دانش نيازمند عواملي است كه عوامل حياتي موفقيت مديريت دانش خوانده ميشوند. شناسايي اين عوامل حياتي ميتواند كسب وكارها را در برنامهريزي، پيادهسازي و اجراي مديريت دانش ياري دهد. لذا اين پژوهش با طراحي مدلي مفهومي با رويكرد عوامل حياتي موفقيت به دنبال شناسايي و اولويت بندي عوامل حياتي موفقيت در صنايع خودروسازي و كاهش احتمال شكست پيادهسازي سيستم مديريت دانش است. پس از بررسي متون نظري تحقيق، از بين شاخص هاي متعدد، 26 شاخص متناسب با صنعت مورد پژوهش و با نظر خبرگان انتخاب، و در پنج بعد دسته بندي شدند. نتايج پس از جمعآوري پرسشنامهها و تجزيه وتحليل دادهها، ضمن تاييد همه مولفه ها، نشان داد مولفه فرهنگ در اولويت اول قرار دارد و عوامل سازماني، فناوري اطلاعات، اهداف و راهبردها و مديريت منابع انساني به ترتيب، در اولويت هاي بعدي قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"آزمون پذیرش مؤلفه های مدل درجۀ سطح ردیف بعد مؤلفه تعداد میانگین آمارة تی نتیجه آزادی معناداری آموزش کارکنان ٨٣ ٣/٣٢ ٨٢ ١٦/٧٣ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر ارائۀ مشوق های مالی و غیرمالی ٨٣ ٣/١٠ ٨٢ ١٢/٢٤ ٠/٠٠١ رد فرض صفر استفاده از دپارتمان ویژة آموزش ٨٣ ٣/٣٩ ٨٢ ١٨/١٦ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر ١ فرصت های پیشرفت شغلی ٨٣ ٣/٢٢ ٨٢ ١٤/٦٩ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر سنجش مرتبط با دانش ٨٣ ٣/٠٨ ٨٢ ١١/٨٣ ٠/٠٠١ رد فرض صفر جذب بر اساس صلاحیت دانشی ٨٣ ٣/٥٩ ٨٢ ٢٢/٢٤ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر ارتقا بر اساس صلاحیت دانشی ٨٣ ٣/١٩ ٨٢ ١٤/٨ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر فرهنگ کار تیمی ٨٣ ٣/٦٧ ٨٢ ١٦/٢٥ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر فرهنگ اعتماد ٨٣ ٣/٠٧ ٨٢ ٧/٩١ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر 2 فرهنگ تسهیم دانش ٨٣ ٣/٣٦ ٨٢ ١١/٩٤ ٠/٠٠١ رد فرض صفر مشارکت در انجام دادن کارها ٨٣ ٣/٦١ ٨٢ ١٥/٤١ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر الگوبرداری ٨٣ ٣/٥٣ ٨٢ ١٤/٣٠ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر هماهنگی با راهبرد شرکت ٨٣ ٣/٢٨ ٨٢ ٩/٧٥ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر حمایت مدیران ارشد ٨٣ ٣/١٩ ٨٢ ٨/٦٢ ٠/٠٢٥ رد فرض صفر 3 اختصاص بودجۀ مناسب ٨٣ ٣/٠٣ ٨٢ ٦/٦٢٥ ٠/٠٢٠ رد فرض صفر توانمندسازی کارکنان ٨٣ ٣/٥٥ ٨٢ ١٣/١٢٥ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر راهبردیبودن مدیریت دانش ٨٣ ٣/٥٤ ٨٢ ١٣/٠٠ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر ساختار دانشی استاندارد و منعطف ٨٣ ٣/٤٠ ٨٢ ١٠/٤٦ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر وجود تیم مخصوص مدیریت دانش ٨٣ ٣/٢٢ ٨٢ ٨/٣٧ ٠/٠٠٢ رد فرض صفر 4 دانش در محصولات و خدمات ٨٣ ٣/٤٨ ٨٢ ١١/٣٩ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر دریافت بازخور از مشتریان و کارکنان ٨٣ ٣/٥١ ٨٢ ١٢/٧٩ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر تناسب سیستم با کاربر ٨٣ ٣/٤٦ ٨٢ ١٢/٠٠ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر زیرساخت تکنولوژی اطلاعات ٨٣ ٣/٢٤ ٨٢ ٩/٢٥ ٠/٠٠١ رد فرض صفر رواج ابزارهای فناورانه ٨٣ ٣/٢١ ٨٢ ٨/٨٧٥ ٠/٠٠١ رد فرض صفر 5 تناسب فناوری اطلاعات با مدیریت 82 3/39 83 ١١/١٢٥ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر دانش شبکه های توزیع منابع اطلاعاتی 82 3/44 83 ١١/٧٥ ٠/٠٠٠ رد فرض صفر با توجه به کوچک تربودن عدد معناداری از مقدار ٠/٠٥، فرض صـفر بـرای همـۀ مؤلفـه هـا رد میشود و همۀ مؤلفه های مدل که حاصل مطالعۀ مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان است ، به عنـوان عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در صنایع خودروسازی گروه بهمـن پذیرفتـه مـیشـوند."