چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان کارآفرینی، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. نوع پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 9353 بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 239 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه مهارتهای فاوا در قالب 25 سوال بسته پاسخ، کارآفرینی در قالب 20 سوال و خودکارآمدی تحصیلی با 20 سوال بسته پاسخ و عملکرد تحصیلی (معدل) استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) استفاده گردید. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامههای مهارتهای فاوا 0/84، کارآفرینی 0/79 و خودکارآمدی 0/81 برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح استنباطی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تیتک نمونهای، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتهها نشان داد که میانگین هر یک از مولفههای مهارتهای فاوا از میانگین فرضی بیشتر و میانگین هر یک از قابلیتهای کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان از میانگین فرضی کمتر بود. بین هر یک از مهارتهای فاوا در بعد آموزشی و پژوهشی با کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان، رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. همچنین، بین مهارتهای فاوا در بعد آموزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان، رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. اما، این ارتباط بین مهارت فاوا در بعد پژوهشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان، منفی و معنادار بود.
خلاصه ماشینی:
فن آوری اطلاعات و ارتباطات از جملـه مـواردی اسـت کـه مـی توانـد، روی فعالیت های اجتماعی دانشجویان مانند کارآفرینی ١، خودکارآمدی ٢ و حتی عملکرد تحصـیلی آنهـا تأثیرگذار باشد و در بسیاری از آنها تحولات اساسی به وجود آورد.
فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات مـی توانـد کیفیت آموزش را از چندین راه تقویت کند: به وسیله افزایش انگیـزه و ورود فراگیـران بـه صـحنه اشتغال ، به وسیله تسهیل در کسب مهارت های پایه ای و ارتقاء تربیـت مربـی فـن آوری اطلاعـات و ارتباطات و هم چنین ، ابزاری انتقال دهنده است که وقتی به طور صحیح به کار برود، میتواند ابتکار را در یک محیط ارتقاء دهد (٢٠٠٢ ,Pentrich &Linenbrink ).
بر اساس مبانی نظری و تجربی تحقیقات انجام شده، هـدف تحقیـق حاضـر، ایـن اسـت کـه میـزان مهارت های فاوا، قابلیت های کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان و رابطه مهـارت هـای فـاوا در بعد آموزشی و پژوهشی با کارآفرینی ، خودکارآمدی و عملکـرد تحصـیلی دانشـجویان را بررسـی کند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٤ نشان می دهد که بین مهارت های فاوا در بعد آموزشـی بـا خودکارآمـدی ٠/٢٧ و در بعـد پژوهشی با خودکارآمدی ٠/٣٢، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
ضریب تعیین نشان میدهد بین مهارت های فاوا در بعد آموزشی بـا خودکارآمـدی ٠/٠٨ و در بعـد پژوهشی با خودکارآمدی ٠/١٠ واریانس مشترک وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین هر یک از مهارت های فاوا در بعـد آموزشـی و پژوهشـی بـا کـارآفرینی دانشجویان ، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.