چکیده:
تحول اخلاقی و ارزشی در نوجوانی و جوانی، بیش از هر دوره دیگری است. رشد سریع شناختی در نوجوانی و جوانی باعث میشود که فرد بهتر بتواند درباره مسایل اخلاقی و ارزشی قضاوت کند و در برخورد با این مسایل، واکنش دقیق تر و پیچیده تری نشان دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین رشد اخلاقی، اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان بهشهر است. بدین منظور از میان کلیه دانشآموزان پایه اول، دوم و سوم متوسطه شهرستان بهشهر که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بوده اند، تعداد 357 نفر به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون رشد اخلاقی لطفآبادی، آزمون اعتیاد به پیامک و پرسشنامه افت تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه، tگروههای مستقل و رگرسیون در سطح 0/05>P، نشان داد که بین رشد اخلاقی با اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی همبستگی معکوس و منفی وجود دارد. اما، بین اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد. همچنین، متغیر رشد اخلاقی توسط متغیرهای اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی قابل پیشبینی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"به عبارتی دیگر، بخش قابل توجهی از زندگی جوانان امروز، به ویژه دانش آموزان را ارتباط با اینترنت و تلفن همراه تشکیل میدهد و در این راستا، استفاده بیش از انـدازه از تلفـن همـراه و یـا حتی اعتیاد به کاربری های مختلف تلفن همـراه از جملـه پیامـک مـی توانـد بـر وضـعیت تحصـیلی دانش آموزان تأثیر منفی داشته باشد (٢٠٠٥ ,Keen &Samson ).
Operational Psychology تداوم بخشی ، مفرح سازی ، تحریک پذیری ، برخی پیامدهای نامناسب اجتماعی مانند اعتیاد روانی ، تزلزل ارزش ها، کاهش تعاملات اجتماعی ، زوال تدریجی ادبیات ملی ، بلـوغ زودرس ، بلوتـوث و اس ام اسهای غیراخلاقی ، به خطر افتادن امنیت شخصی را به دنبال دارد و به دنبال آن اعتیـاد بـه پیامک ١ پیامدهای رفتاری و اجتماعی جبران ناپذیری به همـراه خواهـد داشـت و ممکـن اسـت ، بـا افزایش استفاده از تلفن همراه ، افت تحصیلی ٢ دانش آموزان افزایش مـی یابـد.
همان طـور کـه ایگاراشی و همکاران در تحقیق خود بیان کردند، اعتیاد به پیامک ؛ یعنی ، وابستگی بیش از حـد بـه پیام های کوتاه در زندگی روزانه که این رفتار غیرارادی مربوط به پیام کوتـاه ، باعـث بـروز علایـم روانی یا رفتاری نظیر عدم تمرکز، پرخاشگری ، اسـترس و اضـطراب مفـرد، کـم خـوابی و اشـتغال خاطر و درگیری ذهنی است که این علایم باعث میشود، دانش آموز نتواند به راحتی بـه تکـالیف خود بپردازد و برای یادگیری درس چه در کلاس و چه در خانه تمرکز کند و بـه تـدریج عملکـرد تحصیلی فرد از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب کاهش پیدا مـی کنـد و فـرد دچـار افـت تحصیلی میشود."