چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمانهای آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضریب همبستگی (قطع 2/ 0) حذف شد. در مرحلة نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعة آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار 798/ =0 KMO و معناداربودن آزمون بارتلت 0001/ 0 =p نشاندهندة توجیهپذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرمافزارSPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمولفههای آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تاییدی و با نرمافزار Amos18 انجام گرفت. در مرحلة نهایی ضرایب همبستگی گویهها و ضرایب عاملی، معیار حذف گویههای نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 4/ 0 و 2 گویه بهدلیل کاهشیافتن تعداد گویهها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافتههای مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 97/ 0 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تاییدی نیز نشاندهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (895/ 0 = 0GFI و 0/08 = RMSEA) بود.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران ، قم ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٩/٢٣؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٦/١٩) چکیده پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی سازمان های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجـام گرفـت .
افرادی که دربارة جنبه ها و مؤلفه های فرهنگ پژوهش میکنند، باید بدانند این مؤلفه ها به میزان بسیار زیادی به زمینۀ سازمان بستگی دارند (١٩٩٨ ,Denison &Fey ) و با یکدیگر در ارتباطند و بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
Educational Organizations Culture Model دوازده شاخص فرهنگی را طراحی کردند که عبارت اند از تطابق با محیط بیرونی، با چهار شاخص مشتریمداری، یادگیری سازمانی، چشم انداز و پیشرو و فعال بودن ؛ هماهنگی درونی، با چهار شاخص مشارکت قانونمند، توافق حول ارزش های محوری و نگاه سرمایه ای به کارکنان و دانش گرایی؛ روابط انسانی، با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، منافع ملی، انگیزه ، رشد و تعالی؛ بعد میانی زمان که بر همۀ ابعاد فرهنگ سازمان تأثیرگذار است .
با توجه به اینکه این الگو در زمینۀ با ماهیت کار سازمان های آموزشی است و جدیدترین تغییرات آن را دربردارد، در این پژوهش شالودة طراحی و اعتباریابی پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش ، برای سنجش کمی فرهنگ در این سازمان ، توسط خود پژوهشگر قرار گرفته است .
در این پژوهش براساس الگوی فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش (EOCM) و بنیان های نظری موجود و دریافت نظر خبرگان ، گویه های پرسشنامۀ اولیه طراحی و در دو مرحلۀ آزمایشی و نهایی اجرا شد.