چکیده:
این پژوهش بر بازاریابی مالی و آمیختههای آن در بورس اوراق بهادار تأکید دارد و در این راستا تلاش می کند مفهوم بازاریابی مالی را دربورس اوراق بهادار روشن نماید. جامعه آماری تحقیق حاضر بورس اوراق بهادار تهران و زمان بررسی سال 1393 است. این مطالعه، مطالعه توصیفی پیمایشی با رویکرد کیفی(اجماع نظرات) است. چرا که این متد روشیبرای بدست آوردن اطلاعاتی درباره دیدگاهها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصاتگروهی از اعضای یک جامعهآماری از راهانجام تحقیق است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط تکنیک مصاحبه از بین خبرگان بازار سرمایه پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که جنس بازاریابی مالی در بورس اوراق بهادار با جنس بازاریابی کالاهای واقعی در بازارهای کالا و خدمات متفاوت می باشد. این نوع بازاریابی بیش از آنکه بر آمیخته های بازاریابی سنتی نظیر کالا، قیمت، بسته بندی، تبلیغات و پیشبرد و مکان و زمان عرضه کالا تمرکز نماید، بر اطلاع رسانی تمرکز دارد. در واقع آنچه در بازارهای مالی منجر به اخذ تصمیم میگردد، دسترسی سریع و آسان و جامع به اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن است.این امر نه تنها منجر به تعیین صحیح قیمت سهام و سایر اوراق بهادار توسط فعالان بازار شده به نزدیک شدن قیمت سهام به ارزش ذانی آن کمک می نماید. این مهم به کارایی بازار سرمایه در کشور نیز کمک می کند.
The study on the financial marketing and its combined emphasis on the stock exchange and، in this regard، attempts to clarify the concept of financial marketing in exchange securities. The study is currently in Tehran Stock Exchange and the review in 1393. This study، descriptive study with qualitative approach (agreement of) is. Because this method is a method for obtaining information on attitudes، beliefs، opinions، behaviors or characteristics of the study population is a group of members. To analyze the data collected by interview from the capital market experts discussed. The results show that financial market exchange sex for sex real goods marketing goods and services markets are different. This type of marketing rather than the traditional marketing mix such as product، price، packaging، advertising and promotion، place and time of product delivery focus، focus on information. In fact، what is in the financial markets led to the decision، and a comprehensive easy access to information and analyze it. This leads not only to determine the correct price of shares and other securities by market participants to approach Price Zany shares worth it helps. This is important to the efficiency of the capital market in the country can help.
خلاصه ماشینی:
com 1- Financial Marketing 2- Descriptive research مقدمه باتوجه به نیاز روز افزون شرکت ها در فضای رقابتی امروز جهت جذب سرمایه ها، تکیه بر منابع حاصل شده از بازارهای مالی به عنوان موتور محرک رشد آن ها، و نیز نیاز شرکت بورس جهت سودآوری ضروری به نظر می رسد راهکاری همه جانبه جهت ایجاد ارتباط میان دو سوی بازار مالی یعنی سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه پذیر طراحی گردد.
رضا تهرانی ، حسین خضوعی و غلامرضا مصباحی مقدم در سال ١٣٨٥ در تحقیق خود تحت عنوان بررسی فقهی شیوه های موسوم به بازاریابی در بورس اوراق بهادار تهران بیان می کنند که قیمت سهام در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، گاهی اوقات به دلایلی ، عرضه یا تقاضای یک سهم ، به طور غیرمتعارف افزایش یا کاهش می یابد، این عدم تعادل ممکن است بر تصمیم سایر سهامداران تاثیر گذاشته و موجب گردد که آنها نیز به صف فروشندگان یا خریداران آن سهم بپیوندند.
جدول ٥ داده های جمع آوری شده از مصاحبه شونده ها، تاثیر قیمت گذاری منصفانه بورس اوراق بهادار را بر رونق بازار سرمایه نشان می دهد.
داده های جمع آوری شده به وسیله مصاحبه های صورت گرفته ، نشان می دهند که همه موارد بر این باورند، که با افزایش افزایش آگاهی و آموزش مشتریان بورس اوراق بهادار تهران ، سرمایه گذاران بیشتری وارد سرمایه گذاری می شوند.
جدول ١٤ داده های جمع آوری شده از مصاحبه شونده ها در مورد تاثیر افزایش نقدینگی بورس اوراق بهادار بر رونق بازار سرمایه را نشان می دهد.