چکیده:
با بکارگیری همزمان هم سویی راهبردی و حاکمیت فناوری اطلاعات می توان یک ابتکار عمل راهبردی موثری بدست آورد تا به سازمان ها اجازه دهد به بهره برداری کارآمد از فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی دست یابند. در مقاله حاضر به بررسی ارتباط میان هم سویی راهبردی و سطح بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در حوزه سرویس های آموزش مجازی دانشگاهها پرداخته می شود. در این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات و نظرات کارشناسان ارشد و خبره در این حوزه در 63 فاکتور مختلف به صورت یک مدل تلفیقی از کوبیت و لوفتمن پرداخته و نتیجه ارزیابی میزان هم سویی راهبردی فناوری اطلاعات و کسب وکار حوزه سرویسهای آموزش مجازی را در دانشگاه شهیدبهشتی بهعنوان مورد مطالعه به صورت جداولی ارائه نموده ایم. بررسی نتایج نشان می دهد بکارگیری مناسب و سهم فناوری اطلاعات برای موفقیت در رسیدن به اهداف با میانگین 3.33 و همچنین طراحی و پیاده سازی مناسب سیستمهای پایهای در دانشگاه با میانگین 3.16 از دید پاسخ دهندگان مهمترین تاثیر را داشته و در مقابل فاکتورهای عدم بکارگیری معماری سازمانی یکپارچه برای کلیه فرآیندهای آموزش مجازی با میانگین 1.27 و عدم توجه به خطرپذیری فناوری اطلاعات و نبود یک چارچوب نظارت داخلی با میانگین 1.38، جزو نقاط ضعف بوده است و برای ارتقاء هم سویی راهبردی و حاکمیت فناوریاطلاعات در آموزشمجازی، نیاز به تلاش بیشتر در این زمینه هاوسایر زمینه هایی که نمره پایینی بدست آورده اند، بیش از پیش روشن میگردد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش بـا اسـتفاده از ابزار پرسشنامه به جمع آوري اطلاعات و نظرات کارشناسان ارشـد و خبـره در ايـن حـوزه در ٦٣ فـاکتور مختلف به صورت يک مدل تلفيقي از کوبيت و لوفتمن پرداخته و نتيجه ارزيابي ميزان هم سويي راهبـردي فناوری اطلاعات و کسب وکار حوزه سرويس هاي آموزش مجازي را در دانشگاه شهيدبهشتي به عنوان مـورد مطالعه به صورت جداولي ارائه نموده ايم .
1 -IT Infrastructure Library 2 -Enhanced Telecom Operations Map 3 -Value From IT Investments 4 -Infromation Security Management System 5 - Control Objectives for Information and Related Technology (COBIT) 6 -IT Governance Institute (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مديريت منابع فناوری اطلاعات براي نيل به اهداف فناوری اطلاعات (موسسه ITGI، ٢٠٠٧) فرآيندهاي تعريف شده توسط کوبيت از فعاليت ها و کارهاي مختلف تشکيل مـيشـوند.
1 - Planning and Organizing 2 -Information Technology Goverance 3 -Effectiveness of IT and Business Communications 4 -M esearment of Competency and Value of IT 5 -Partnership between IT and Business Functions 6 -Scope and Architecture of IT Infrastructure 7 - Human Resource Skills جدول ٣: علائم اختصاري متغيرهاي پرسش شده طي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) مبناي تعيين سطح بلوغ بر اساس ٥ سطح بلوغ هم سويي مدل ارتقاء يافته لوفتمن است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٥: نمودار رادار متغيرهاي داراي بيشترين شکاف هم سويي راهبردي (تا وضعيت مطلوب ) از ديدگاه پرسش شوندگان (عوامل داراي کمترين ميانگين بدست آمده ) نتيجه گيري آن چه که در اين پژوهش مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است ، ارزيابي و سنجش ميزان هم سويي فناوری اطلاعات و کسب وکار در حوزه سرويس هاي آموزش مجازي دانشگاه شهيد بهشتي با لحاظ کردن موضوع حاکميت فناوری اطلاعات است .