چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نهادینه سازی ابعاد اجرایی کارآفرینی سازمانی در شرکت کرمان موتور خودروسازی شهرستان بم است. این مطالعه در محدوده بهمن93 تا خرداد94 انجام شده است و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل مدیران و متخصصان شرکت کرمان موتور میباشدکه با توجه به محدود بودن جامعه با استفاده از روش سرشماری تعداد چهل پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد پنج پرسشنامه بازگردانده نشد. در مرحله آزمون مدل پرسشنامهای به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP طراحی شده است؛ در مرحله بعد با استفاده از نرمافزار Expert Choice، تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده صورت گرفته است. پس از مقایسه زوجی و محاسبه وزن های نسبی از بین عوامل شناسایی شده عامل آموزش کارآفرینی بالاترین رتبه را کسب کرده است و رتبهبندی بقیه عوامل بدین ترتیب می باشد: فعالیت های تحقیق و توسعه، شبکه های ارتباطی، منابع انسانی کارآفرین، حمایت مدیریت عالی، تشویق رفتارهای کارآفرینانه، پویایی محیط کسب وکار، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساختار سازمانی کارآفرینانه، برنامه ریزی استراتژیک کارآفرینانه، پیچیدگی روابط کار در زنجیره ارزش، بخشندگی محیط کسب وکار.
خلاصه ماشینی:
پس از مقايسه زوجي و محاسبه وزنهاي نسبي از بين عوامل شناسايي شده عامل آموزش کارآفريني بالاترين رتبه را کسب کرده است و رتبه بندي بقيه عوامل بدين ترتيب ميباشد: فعاليت هاي تحقيق و توسعه ، شبکه - هاي ارتباطي، منابع انساني کارآفرين ، حمايت مديريت عالي، تشويق رفتارهاي کارآفرينانه ، پويايي محيط کسب وکار، فرهنگ سازماني کارآفرينانه ، ساختار سازماني کارآفرينانه ، برنامه ريزي استراتژيک کارآفرينانه ، پيچيدگي روابط کار در زنجيره ارزش، بخشندگي محيط کسب وکار.
منظور از عوامل زمينه ساز عوامل محيطي نظير بخشندگي محيط کسب و کار، پويايي محيط کسب و کار و پيچيدگي محيط کسب و کار ميباشد و عوامل سازماني نظير فرهنگ سازماني کارآفرينانه ، ساختار سازماني کارآفرينانه ، منابع انساني کارآفرين ، شبکه هاي ارتباطي و فعاليت هاي تحقيق و توسعه ميباشد که پيش از اقدام براي نهادينه سازي کارآفريني در سازمان بايد بسترهاي مورد نياز از اين منظر فراهم گردد.
در اين تحقيق هدف شناسايي و اولويت بندي عوامل موثر بر نهادينه سازي ابعاد اجرايي کارآفريني سازماني در شرکت کرمان موتور خـودرو سـازي بـم بـا رويکـرد تحليـل سلسـله مراتبي بود که در اين راستا دوازده عامل به کمک خبرگان و مطالعات متعدد بـا ايـن هـدف در نظر گرفته شده است کـه عبارتنـد از: فرهنـگ سـازماني کارآفرينانـه ، سـاختار سـازماني کارآفرينانه ، برنامه ريزي اسـتراتژيک کارآفرينانـه ، پيچيـدگي روابـط کـار در زنجيـره ارزش، بخشندگي محيط کسب وکار، آموزش کارآفريني، فعاليت هاي تحقيق و توسعه ، شـبکه هـاي ارتباطي، منابع انساني کـارآفرين ، حمايـت مـديريت عـالي، تشـويق رفتارهـاي کارآفرينانـه ، پويايي محيط کسب وکار.
,(2011) The relationship between corporate entrepreneurship and human resource management, nternational Small Business Journal, 197_212.