چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر اجرای پروژه بر دانش اصطلاحات زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در زبان آموزان ایرانی می پردازد. برای این منظور، 60 زبانآموز دختر و پسر، پس از انتخاب توسط آزمون تعیین سطح آکسفورد ، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. درگروه آزمایش شرکت کنندگان درتکالیف هفتگی خود از اصطلاحات تدریس شده درتهیه دابسمش، صداگزاری بر روی انیمیشن و یا تکه های از فیلم های مختلف استفاده کردند. در گروه کنترل شرکت کنندگان معادل فارسی آنها را حفظ و به پرسش شفاهی معلم در جلسه بعد پاسخ دادند. داده ها از طریق پیشآزمون، پسآزمون و مصاحبه جمعآوری شد. نتایج آزمون کوواریانس و کدگزاری باز مصاحبه و بررسی موضوعات آن نشان داد که انجام پروژه میتواند به بهبود مهارت دانش آموزان در یادگیری اصطلاحات کمک بیشتری کند و باعث افزایش انگیزه، خودمحوری و مهارت همکاری شود. پیامدهای نتایج برای طراحان برنامه درسی و معلمان زبان انگلیسی مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
This study aimed at investigating the effect of Project-Based Learning approach on improving EFL learners knowledge of English idiomatic expressions. To this end, 60 male and female Iranian EFL intermediate learners were selected on the basis of Oxford Placement Test results and were randomly assigned into experimental and control groups. The participants in the experimental group were asked to do projects on the instructed idioms. The projects included scenario writing, making dub smash, audio role plays on animation and movie episodes. The students in the control group received bilingual idiom list (English and the Persian equivalence) and instructed through traditional present, practice and produce model. The data were collected through pre- and post-test design and a structured interview. The results of ANCOVA (analysis of covariance) indicated that experimental group outperformed the control group. Besides, theme elicitation through open coding on structured interview approved efficacy of project-based learning in terms of its potential in increasing learner autonomy, motivation and cooperation. The implications and suggestions for further study are discussed.
خلاصه ماشینی:
Stauffacher, Walter, Lang, Wiek, & Scholz 5.
همچنین ، بـا توجـه بـه اینکه اصطلاحات زبانی برای زبانآموزان گـیج کننـده و چـالش برانگیزانـد، آمـوزش و تمرکـز خاص و مستقل بر آنها به طور جداگانه ، می تواند به دانش آموزان، در برقراری ارتباطات کلامی موفق تر و درک مطلب بهتر کمـک کنـد؛ همچنـین از آنجـا کـه یـادگیری اصـطلاحات زبـانی ، لذت بخش و در بهبود مهارت خواندن و نوشتن دانش آموزان مؤثر است ، پیشنهاد مـی شـود کـه فعالیت های ویژهای برای فهم بهتر عبارات غیر تحت اللفظی در فرایند یادگیری فراگیـران زبـان گنجانده شود (راسینسکی ، نوبلاک و کاپ٣، ٢٠٠٨).
با توجه به جنبة اجتماعی رویکرد یادگیری مبتنی بر پـروژه و اهمیـت فعالیت و همکاری گروهی در چنین رویکردی، که در بخـش هـای قبـل توضـیح آن داده شـد، محققان ابتدا از متقاضیان خواستند تا با انتخاب یک هم گروهی برای خود، یک گـروه دو نفـره تشکیل دهند؛ سپس ، هر جلسه ، دو یا سه اصطلاح، از همان فهرسـت دادهشـده بـه معلمـان در گروه کنترل، به هر گروه در گروه آزمایش داده شد؛ سـپس معلـم تعریفـی از هـر اصـطلاح – برگرفته از لغت نامة آنلاین «فری دیکشنری ١»- در اختیار هر گروه قرار داد؛ سـپس از گـروههـا خواسته شد تا در ابتـدا تـصویری متناسـب بـا معنـای آن اصـطلاحات از کتـاب هـا، مجـلات، رسانه ها، اینترنت و غیره پیدا یا خود تصویری خلـق کننـد کـه بیـانکننـدة معنـای صـحیح آن اصطلاح باشد؛ سپس ، آنها می بایست با استفاده از اصطلاحات مورد پرسش ، مکالمـة کوتـاهی بنویسند.
Project-based learning handbook, retrieved January 28, 2017 from http://www.