چکیده:
کاربردصحیح فنآوریهای جدید مثل رایانه و تجهیزات وابسته به آن، به خصوص چندرسانهایها، در آموزش و یادگیری اهمیت بهسزایی دارد و به بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری کمک میکند. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش الکترونیکی با روش سنتی بر یادگیری مهارتهای زبان انگلیسی دانشآموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، شبه آزمایشی بود .جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه مشغول به تحصیل در شهرستان خوی به تعداد 1165 نفر بود. از میان آنان 44 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از ورقههای امتحانی درس زبان انگلیسی، استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمون tدو گروه مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این بود که آموزش الکترونیک در تدریس بر مهارتهای خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن در درس انگلیسی در مقایسه با روش سنتی موثرتر است.
The correct use of new technologies, such as computers and related equipments, especially multimedia, is very important in education and learning and helps to improve the teaching and learning process. The purpose of this study was to compare of the effect of e-learning with traditional method of teaching on student's English language learning skills. The research was applied in terms of the aim and it was quasi-experimental in terms of method. The research population was composed of all high school female students who were studying in Khoy city and was 1165. Among them 44 people was selected using simple random sampling method. The English language exam were used to collect information. The collected information was examined using two independent sample t test. The results showed that e-learning is more effective than traditional teaching method in reading, writing, listening and speaking skills in English language.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش الکترونیکی با روش سنتی بر یادگیری مهارتهای زبان انگلیسی دانشآموزان انجام گرفت.
الکهاتنی (Al-Kahtani, 2001) نیز در تحقیق خود که در دانشگاه عربستان انجام داد، تأثیر استفاده از کامپیوتر و نرمافزارهای آموزشی را به عنوان یک ابزار کمکی در آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد و در نتایج خود عنوان کرد که این ابزارها موجب صرفهجویی در زمان تدریس و افزایش یادگیری این درس در دانشآموزان شدهاند.
شهامت و شهامت (Shahamat & Shahamat, 2016) در پژوهشی با هدف بررسی فنآوری آموزشی در روشهای تدریس آموزش زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی و آزاد شیراز؛ به این نتیجه دست یافتند که تدریس زبان انگلیسی با استفاده از فنآوری آموزشی در انگیزه دانشجویان نسبت به یادگیری مؤثر بود و تفاوتی معنادار بین استفاده از فنآوری آموزشی در دانشگاه دولتی و آزاد وجود دارد.
با توجه به اختلاف میانگینها و همچنین، سطح معنیداری آزمون (000/0) میتوان نتیجه گرفت که بین میزان مهارت خواندن در آموزش سنتی و آموزش الکترونیک تفاوت وجود دارد و در کل میانگین نمره در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که روش آموزش الکترونیکی در مقایسه با روش سنتی در یادگیری مهارتهای زبان انگلیسی دانشآموزان تأثیر بیشتری دارد.
الکهاتنی نیز در تحقیق خود نشان داد که تأثیر استفاده از کامپیوتر و نرمافزارهای آموزشی به عنوان یک ابزار کمکی در آموزش زبان انگلیسی موجب صرفهجویی در زمان تدریس و افزایش یادگیری این درس در دانشآموزان میشود.