چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی- گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک به تعداد 145 نفر بود. نمونه عبارت از دانشجویانی دختری بود که واحد درس مقدمات کامپیوتر را اخذ نموده اند. در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. حجم نمونه مورد مطالعه 34 نفر بود. با استفاده از یک پرسش نامه محقق ساخته، میزان تبحر و آشنایی دانشجویان با فن آوری های رایانه ای مورد سنجش قرار گرفت. پس از تعیین سطح هر یک از افراد و ارایه آموزش های مورد نیاز، همه افراد همتاسازی شدند و به خط پایه رسیدند، سپس به طور تصادفی در دو گروه 17 نفره قرار گرفتند. در این مطالعه، جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت که دارای خرده مقیاس های راهبردهای شناختی (تکرار و مرور، بسط و گسترش، سازمان دهی و درک مطلب) و راهبردهای فراشناختی و خودنظم دهی (برنامه ریزی، نظارت و کنترل و نظم دهی) بود استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه به طور کلی منجر به افزایش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان شد. ولی، در خرده مولفه های درک مطلب، برنامه ریزی و نظم دهی تفاوت معناداری بین گروه ها مشاهده نشد.
This research was conducted to investigate whether mobile learning based on Gagne's instructional design has any effect on university students' self-regulated learning strategies. A quasi-experimental study with pretest-posttest design and a control group was applied as the method of research. The statistical population included all the students of Educational Sciences with Educational Technologies subfield at the University of Arak who were 45 people. Sample consisted of students who take the course of Introduction to Computer Skills. Convenience sampling was used in the study. The sample size was 34 students. Using a researcher made questionnaire, the degree of students' expertise and familiarity with computer-based technology was measured. After determining the level of each person and presenting the required training, all individuals matched and met the baseline, then randomly assigned to two groups of 17 people. In order to collect data, Pintrich and DeGroot self-regulated learning strategies questionnaire was employed which contains subscales of cognitive strategies (rehearsal, elaboration, organizing and understanding) and metacognitive strategies (planning, monitoring and regulating). In order to inferential analysis the data, covariance analysis was used. The results showed that mobile learning based on Gagne's Instructional Design Model generally increases the self-regulated learning strategies of students, but there were no significant differences between the groups in sub-components of the understanding, planning and regulating.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه به طور کلی منجر به افزایش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان شد.
یادگیری سیار<FootNote No="74" Text=" Mobile learning"/> که به نوعی مرحله جدیدی از یادگیری الکترونیک است، بهعنوان یک روش آموزش جدید و منعطفتر از سایر روشهای آموزشی گذشته میتواند محدودیتهای آموزش سنتی را از طریق فنآوری سیار برطرف نماید(Sriprapaipong & Minh, 2007, cited in Akhavan Dardashti, 2012) و مکملی برای آموزشهای سنتی از جمله آموزش حضوری<FootNote No="75" Text=" Face to face education"/> باشد.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان است.
در نتیجه یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان تأثیر معنادار دارد و فرضیه مورد تأیید قرار گرفت.
در نتیجه، آموزش به شیوه سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر راهبردهای شناختی تکرار و مرور، بسط و گسترش و سازماندهی دانشجویان تأثیر معنادار دارد.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف بررسی تأثیر یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان انجام شد.
بر این اساس، میتوان گفت یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه منجر به افزایش مهارتهای خودتنظیمی دانشجویان شده است.
با توجه به این که یادگیری سیار بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه در افزایش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی نقش مؤثری دارد و منجر به بهبود فراشناخت یادگیرندگان نیز میشود، پیشنهاد میشود از این شیوه جهت تقویت مهارت های شناختی و فراشناختی یادگیرندگان استفاده شود.