چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه پرخاشگری دانشآموزان استفاده کننده از بازیهای رایانهای خشن با دیگر دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز بود. روش تحقیق حاضر علی- مقایسهای بوده که در آن محقق تاثیر استفاده از بازیهای رایانهای خشن توسط دانشآموزان را در پرخاشگری مقایسه کرده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 95 -1394 تشکیل میدهند که تعداد آنها 3908 نفر میباشد. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 50 نفر از دانشآموزان از چهار مدرسه به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و سپس، آزمون پرخاشگری آیزنک که دارای 29 سوال دو گویهای بود در اختیار آنها قرار داده شد. برای آزمودن فرضیه پژوهش از آزمون t مستقل در سطح معنیداری 0/50 استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میانگینهای مورد مقایسه، تفاوت معنیداری وجود دارد. به بیان دیگر، استفاده از بازیهای رایانهای خشن بر میزان پرخاشگری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز تاثیر داشته و بین استفادهکنندگان و استفاده نکردهها نیز تفاوت معنیدار بود. همچنین، نتایج نشان داد، بیش از نیمی از استفادهکنندگان از این بازیها تمایل به بازیهای رایانهای خشن داشته و تمایل دارند، این بازیها را به صورت فردی انجام دهند. علاوه بر آن، یافتهها نشان داد که استفاده گروهی تاثیر بیشتری در پرخاشگری داشته است.
The present study aimed at comparing the aggression of students using violent computer games and other elementary school students in Aligudarz. The research employed causal-comparative method in which the researcher compared the effects of using violent computer games on aggression of students. The population of the present study was 3908 male elementary school students in Aligudarz during 2015-16. 50 students were randomly selected from four schools and then Eysenck's aggression test, with 29 equivocal questions were provided to them. To test the research hypothesis, independent t test was used at the significance level of 0.05. Results showed a significant difference between the means of study. In other words, using violent computer games significantly affected aggression level of male elementary students in Aligudarz and a significant difference was observed between users and non- users.Also, the results showed that more than half of the users of these games tend to play violent computer games and tend to play these games individually. In addition, the findings showed that group use had a greater effect on aggression.
خلاصه ماشینی:
بازیهای رایانهای خشن<FootNote No="13" Text=" Violent computer games"/> به دلیل در هم نمودن عامدانه و غیرقابل تفکیک خیال و واقعیت، تأثیرات مخرب بسیاری بر روان و جسم کودکان و نوجوانان بر جای گذارده و به ناهنجاری و خشونت در رفتارها و تعاملات اجتماعی ایشان منجر میشوند.
بدون تردید، یکی از تأثیرات منفی و جبرانناپذیر استفاده مفرط از بازیهای رایانهای، افزایش روحیه خشونت و پرخاشگری در کاربران این بازیها به ویژه کودکان و نوجوانان میباشد.
, 2013) که مطالعات آزمایشگاهی بر روی کودکان و نوجوان انجام دادند، دریافتند که بچهها و به ویژه نوجوانانی که علاقه و وابستگی زیادی به رایانه و بازیهای رایانهای اکشن، جذاب متمایل به درگیری و خشونت دارند، میتوانند با مشاهده رفتارهای خشن در این بازیها و در فیلم یا تلویزیون تشویق شوند که متجاوزانهتر رفتار کنند.
نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیق شاهرودی (Shahroodi, 2009) که نشان داد انجام بازی رایانهای در کاهش روابط اجتماعی و تماشای تلویزیون تأثیر منفی نگذاشته است؛ اما در نوع و کیفیت رفتار گروههای مورد مطالعه تفاوت معنیداری بین استفادهکنندگان از این بازیها و کسانی که استفاده نکردهاند مشاهده کرد، همسو است.
پژوهش حاضر با تحقیق بوشمن و آندرسون (Bushman & Anderson, 2009) که نشان دادند بچهها و به ویژه نوجوانانی که علاقه و وابستگی زیادی به رایانه و بازیهای رایانهای اکشن، جذاب و متمایل به درگیری و خشونت دارند و با مشاهده رفتارهای خشن در این بازیها و در فیلم یا تلویزیون به پرخاشگری و رفتارهای متجاوزانهتر تشویق می شوند، همسویی داشته است.