چکیده:
هدف پژوهش حاضرء بررسی میزان به کارگیری فناوری های نوین آموزشی در کتاب جدیدالتالیف علوم
اجتماعی پایه نهم متوسطه دوره اول جهت آموزش مهارتهای اجتماعی میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و از
روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش کتاب درسی علوم اجتماعی پایه نهم میباشد که تمامی
محتوای آن به عنوان نمونه پژوهش مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مقولهبندی
باز استفاده شد و با جمع آوری تمامی واحدهای متن و واحدهای ضبط» مفاهیم و زیرمقوله ها مشخص شدند و
در انتهاء تمامی زیرمقولهها در دو مقوله اصلی فناوریهای آنلاین و آفلاین دستهبندی گردیدند. نتایج حاصل از
تحلیل محتوا نشان داد که به کا رگیری فناوریهای نوین آموزشی در کتاب مذ کور ناکافی بوده به
صورتی که در تمام محتوای کتاب تنها ۱۸ واحد محتوا مرتبط با به کارگیری فناوریهای آموزشی آنلاین و ۱۵
مورد از فناوریهای غیرآنلاین استفادهشده است.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش خدایاری و خزایی (Khodayari & Khazaei, 2013) که با روش تحلیل محتوا انجام شد، نشان داد که از میان مؤلفههای مورد توجه در تدوین کتاب درسی مطالعات پایه هفتم، ضریب اهمیت مؤلفه درک نقش خود دارای بالاترین رتبه و پس از آن به ترتیب آموزش تعامل با جامعه درک ویژگیهای تمدن و فرهنگ ایرانی، پرورش روحی، مسایل اجتماعی و در نهایت، ارتقای شایستگیها برای اصلاح دین مدارانه دارای بیشترین توجه در این کتابها بودهاند.
محتوای کتاب درسی جدید علوم اجتماعی دوره متوسطه اول تا چه میزان بر اساس بهرهگیری از فناوریهای آفلاین جهت آموزش مهارتهای اجتماعی تدوینشدهاند؟ روش رویکرد انجام این پژوهش کیفی است و از روش تحلیل محتوا برای بررسی محتوای کتاب استفاده شده است.
مقولهبندی فناوریهای نوین به کار گرفته شده در تدوین محتوای کتاب درسی علوم اجتماعی متوسطه اول فناوریهای مبتنی بر وب (آنلاین) A فناوریهای غیرآنلاین (آفلاین) Bبه تصویر صفحه مراجعه شود بر طبق جدول 1، جدیدترین دستهبندی فناوریهای آموزشی را میتوان بر اساس میزان وابسته بودن فناوری به شبکه اینترنت تقسیمبندی نمود.
بر همین مبنا، نمونه پژوهش، تمامی جملات متن، پرسشها و تصاویر کتاب علوم اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه میباشد که حاوی 153 صفحه تمام رنگی و 168 تصویر، نمودار و عکس میباشد که مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص گردد که در تدوین کتاب، برای تفهیم هدفهای درسی از چه فناوریهای نوینی استفاده شده و یا دانشآموزان و معلمان را برای انجام فرآیند تدریس و یادگیری به آن تشویق نموده است."