چکیده:
عملکرد اجتماعی سازمان هسته پژوهش هایی است که در زمینه اخلاق کسب وکار جامعه مطالعه میشود و نشان دهنده توانـایی شـرکت برای مدیریت روابط با محیط خود است . ازاین رو، شناسایی عوامل موثر در عملکرد اجتماعی سازمانی اهمیـت بسـیاری دارد. هـدف ایـن مطالعه بررسی تاثیر رهبری اصیل در عملکرد اجتماعی سازمان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی است . پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است . از نظر جمع آوری داده ها نیز میـدانی تلقـی مـیشـود. ابـزار گـردآوری داده هـا در ایـن پـژوهش پرسش نامه است که شامل ٤٥ سوال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است . روایی پرسش نامه از طریق نظر استادان و کارشناسـان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. جامعه آماری تحقیق ، کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اسـت . با استفاده از فرمول کوکران ١٤٨ نفر به منزله نمونه نهایی تحقیق بررسی شدند. به منظور آزمون فرضیه ها از روش مدل سـازی معـادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس ١ و لیزرل ٢ بررسی شد. نتـایج پـژوهش نشـان داد کـه رهبـری اصیل در عملکرد اجتماعی و فرهنگ سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین ، فرهنگ سازمانی نیز در عملکرد اجتمـاعی تـاثیر معنـاداری داشته است . نقش میانجی فرهنگ سازمانی نیز با توجه به تاثیر معناداربودن روابط تایید شد.
خلاصه ماشینی:
لذا نوآوری این پژوهش بررسی تأثیر رهبری اصیل در عملکرد اجتماعی سـازمان بـا توجـه بـه نقـش میانجی فرهنگ سازمانی است .
همچنـین ، نظـر بـه مطالـب مطروحه این سؤال مطرح میشود که : آیا ابعاد رهبری اصیل در عملکرد اجتماعی سازمان با توجـه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی ، تأثیر معناداری دارد؟ بر این اسـاس مـدل مطالعـاتی بـه صـورت شکل زیر (شکل ٢) قابل بررسی است : (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه های پژوهش اثر مثبت رهبری در عملکرد سازمانی از سوی بسیاری از محققان اندازه گیری و اثبات شده است ( Sila ١١٢٩ :٢٠٠٥ ,Ebrahimpour &).
ابزار استفاده شده در این پژوهش ، پرسش نامه است که حاوی ٤٥ سؤال ؛ سؤالات مرتبط به رهبـری اصیل با ١٥ سؤال (٢٠٠٨ ,Walumbwa, et al)، فرهنگ سازمانی بـا ١٥ سـؤال (٢٠٠٠ ,Denison)، عملکرد اجتماعی سازمان با ١٥ سـؤال (٢٠١٥ ,Montandrau &Ducassy ) اسـت .
بنابراین پیشنهاد میشود: رهبری سازمان مورد مطالعه (ادارٔە کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ) با تعامل سازنده با پیروان و همکاران و استقبال از بازخوردها بـه ویـژه بـازخورد منفـی (بـرای شناسـایی ضعف ها از دیدگاه دیگران )، وسعت بخشیدن به دامنۀ شناخت خود از مسائل و داشتن ارزیابی مناسـب از جایگاه خود درخصوص مسائل مهم ، آگاهی از مسائل پیرامون و دنیا، اعمال تصمیم گیریهای منطقی با درنظرداشتن تأثیرات ناشی از آن در دیگران و مشارکت دادن تمامی سطوح سازمانی در تصمیم گیـری و استفاده از نظرهای مفید و کاربردی آنان در جهت ارتقای فرهنگ سـازمانی موجـب بهبـودی سـطح عملکرد اجتماعی سازمان شود.