چکیده:
هدف پژوهش حاضر امکان سنجی پذیرش آموزش از طریق تلفن همراه در آموزش عالی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ شیوه گردآوری دادهها جزء پژوهش های توصیفی-پیمایشی بود. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامهای محقق ساخته ی پنج مولفهی (سودمندی، سهولت، خودکارآمدی، چالش، ویژگیهای جمعیت شناختی) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط سه نفر از متخصصین تایید، پایایی پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی آن بر روی نمونه 55 نفری از پاسخگویان تایید شد، مقدار آن از طریق آلفای کرونباخ،94% محاسبه شد که نشان از پایایی بالا است. جامعه آماری پژوهش 841 نفر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی بودند که 230 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده-های پژوهش از آزمونهای آماری استنباطی شامل آزمون T تک نمونهای و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که پذیرش آموزش از طریق تلفن همراه از نظر اعضای هیئت علمی در وضعیت مناسبی قرار داشته و از نظر اساتید استفاده از تلفن همراه می تواند خودکارآمدیشان را افزایش دهد اما از نظر آنها سودمندی این آموزش در وضعیت مناسب قرار نداشته و استفاده از آموزش از طریق تلفن همراه چالش برانگیز است. همچنین ارزیابی دیدگاه اعضای هیئت علمی در مورد پذیرش استفاده از آموزش با تلفن همراه نشان داد که به طور کلی تفاوت معناداری بین میزان پذیرش آموزش با تلفن همراه بین اساتید زن و مرد، دارای مرتبههای علمی مختلف و دارای سوابق مختلف وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی وضعیت پذیرش آموزش از طریق تلفن همراه از نظر اعضای هیأت علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس دادههای جدول 1، میانگین امتیاز تخصیص داده شده از سوی افراد نمونه برابر است با 18/3، از آنجا که این میانگین از میانگین نظری (نمره متوسط مقیاس که برابر با 3 میباشد) بیشتر است و بر اساس مقدار t و 05/0 ≥P میتوان اظهار داشت که با 95 درصد اطمینان این نتیجه معنیدار است.
بررسی وضعیت سودمندی آموزش از طریق تلفن همراه از نظر اعضای هیأت علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس دادههای جدول 2 میانگین امتیاز تخصیص داده شده از سوی افراد نمونه برابر است با 8/2، از آنجا که این میانگین از میانگین نظری (نمره متوسط مقیاس که برابر با 3 میباشد) کمتر است و بر اساس مقدار t و 05/0 ≥P میتوان اظهار داشت که با 95 درصد اطمینان این نتیجه معنیدار است.
نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در مورد مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به امکان استفاده از تلفن همراه در آموزش به تفکیک گروه آموزشی با توجه به دادههای جدول Fبا درجات آزادی متفاوت در مؤلفههای سودمندی (001/0 =P و 702/5 =F) و سهولت (021/0=P و 310/3 =F) در سطح 05/0=α معنادار میباشد.
(Sarani, 2011) استفاده از تلفن همراه در پیشرفت تحصیلی درس زبان عربی و افزایش انگیزه و خود پندارنده دانشجویان مؤثر ارزیابی شد و این پژوهش نشان داد 84 درصد از یادگیرندگان بیان کردهاند، مفهوم سیستم پیام کوتاه مؤثر است و 83 درصد نیز از آن استفاده میکنند (Abedini & Mokhtari, 2015)استفاده آموزشی از تلفن همراه برای یادگیری زبان انگلیسی نقشی فراشناختی داشته و یکی از راهبردهای خودتنظیمی برای مدیریت منابع به وسیله دانشآموزان است.