چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد رایانه ای کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان های بیرجند با زیرگروه های مدیریت فایل، دستیابی، شرح دادن و ارزشیابی، ارتباط، ترکیب و خلق کردن در محیط دیجیتال انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر گردآوری داده ها توصیفی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان های بیرجند می باشد که شامل 103 نفر می باشند. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرجمعی از متخصصین تایید و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 86/0 تایید گردید. داده ها با روش های آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های t-test و ANOVA توسط نرم افزار SPSS V. 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش در مجموع سواد رایانه ای کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان های بیرجند در سطح متوسطی قرار دارد. در بین مهارت های مختلف، بیشترین مهارت کارکنان در زمینه مدیریت کردن فایل ها و کمترین مهارت هم در زمینه Access و Excel بود، همچنین نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره سواد رایانه ای مردان بالاتر از زنان می باشد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس یافتههای پژوهش در مجموع سواد رایانهای کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانهای بیرجند در سطح متوسطی قرار دارد.
در بین مهارتهای مختلف، بیشترین مهارت کارکنان در زمینه مدیریت کردن فایلها وکمترین مهارت هم در زمینه Access و Excel بود، همچنین نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره سواد رایانهای مردان بالاتر از زنان میباشد.
میزان سواد رایانهای کارکنان در زمینهی طراحی وتدوین اطلاعات در محیط دیجیتال چه قدر است؟ آیا رابطه ای میان میزان سواد رایانهای و هریک از متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و سابقه کار وجود دارد؟ روش مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی است که در بهار 1397 انجام گرفت.
ارتباط سواد رایانهای و متغیرهای سن، تحصیلات و سابقه کار (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس جدول 4، میانگین نمره سواد رایانهای در گروه سنی30-25 سال بیشتر از سایر گروههای سنی است ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نیست (174/0=P-value) در حالی که نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و سواد رایانهای وجود دارد (000/0=P-value) و با افزایش تحصیلات، میانگین نمره سواد رایانهای هم افزایش مییابد.
میانگین نمره سواد رایانهای در کارکنانی که کمتر از 5 سال سابقه کار داشتند، بیشتر از سایر گروه هاست و این اختلاف از لحاظ آماری معنادار است (031/0=P-value).
(2015) "Information technology skills and training needs of health information management professionals in Nigeria: a nationwide study".
" Health information management skills and ICT staff training needs in a Nigerian tertiary medical library".