چکیده:
هدف از این پژوهش ارائه مدل چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فن آوری اطلاعات میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و در زمره تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مازندران به تعداد 1671 بودهاند. نمونه آماری به میزان 312 نفر و بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقهای بر اساس تعداد اعضای هیات علمی در هر واحد دانشگاهی محاسبه شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه 38 سوالی محقق ساخته بوده که با الهام از مدل قابلیتهای چابکی خاوری (2016) و پرسشنامه قابلیتهای فن آوری اطلاعات فتحیان و شیخ( 2012) در سازمان طراحی شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط خبرگان تایید و پایایی پرسشنامه برای پرسشنامه چابکی 87/0 و برای پرسشنامه فن آوری اطلاعات 81/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل نشان داد، به میزان 63/0 فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی تاثیر دارد. همچنین مولفههای معماری فنآوری اطلاعات، زیرساختهای فناوری اطلاعات، منابع انسانی (کاربران و مدیران)، فن آوری اطلاعات و امنیت شبکهها به عنوان قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمان معرفی شدند. همچنین یکپارچگی منابع انسانی دانشگاهها، همکاری متقابل بین دانشگاهی، سرعت در فرایندهای دانشگاهی، انعطافپذیری، پاسخگویی و فرهنگ تغییر قابلیتهای دانشگاه چابک معرفی شدهاند
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب عنوانشده سؤال اصلی این تحقیق به گونهی ذیل مطرح میگردد: فنآوری اطلاعات تا چه میزان بر چابکی سازمانی دانشگاه تأثیر میگذارد؟ روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، تحلیلی- توصیفی است.
شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول (1) حاکی از آن است که میانگین شاخصهای مشخصشده در تمامی ابعاد از 3 (میزان متوسط) بالاتر است، در بعد فنآوری اطلاعات بیشترین میانگین مؤلفهها مربوط به امنیت شبکه و در بعد چابکی سازمانی بیشترین عامل مربوط به همکاری متقابل بین دانشگاهها بوده است.
نتایج آزمون تحلیل مسیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از شکل 1 و جدول شماره 2 نشان میدهند، بارهای عاملی هرکدام از نشانگرهای مربوط به متغیرهای فنآوری اطلاعات و چابکی سازمانی معنیدار است.
هویل (Hoyle, 2011)، دامنه این شاخص را برای یک مدل خوب، بین صفرتا 06/0 گزارش کرده است که میزان خوبی است.