چکیده:
هدف پژوهش حاضر آگاهی از تجارب زیسته اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مفهوم آموزش الکترونیکی و چالشهای آن است. در این راستا از رویکرد پژوهش کیفی- پدیدارشناسی استفاده شد. میدان پژوهش، دانشگاه تهران بود. نمونه پژوهش10نفر اساتید با تجربه و 10 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره های آموزش الکترونیکی در سال1396_1397 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و ملاک محور تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای گردآوری داده از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. در مجموع 8 مضمون و30 خرده مضون شناسایی شد. جهت ارزیابی یافتههای پژوهش با استفاده از مطالعه و بررسی مستمر دادهها، بازنگری و تجزیه و تحلیل انجام شده توسط همکاران استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد برداشت و تصور اساتید با دانشجویان در قسمت مربوط به چالشهای اساتید و دانشجویان متفاوت است و هر یک از دو گروه چالشهایی را یادآور شدند.
خلاصه ماشینی:
1- سیاستهای کلان دانشگاه: اطلاعرسانهای شماره 8، 9 و 12 خاطر نشان میسازند: "دانشگاهها و دانشکدههایی که دورههای آموزش الکترونیک رو برگزار میکنن، اول از همه باید مشخص کنن که این دورهها و رشته آیا با نیازهای جامعه منطبق هست یا نه؟ به طور مشخص بخوام بگم آیا برای این رشتهها که به صورت الکترونیک دانشجو میگیرن کار پیدا میشه یا خیر" 2- پاسخ ندادن صریح و روشن به دانشجویان: اطلاعرسانهای شماره 17، 15، 19 و 20 میگویند: "برای انتخاب واحد برای دورههای آموزش الکترونیک بارها به مشکل خوردم و وقتی که با آموزش دانشکده تماس گرفتم یا میگن به ما ربطی نداره و به جای دیگه مربوط میشه یا میگن باید به صورت حضوری باید بیای دانشکده تا مشکلت برطرف شه" 3- بینظمی و عدم هماهنگی در برگزاری کلاسها: اطلاعرسانهای شماره 16، 18 و 20 میگویند: "یک بار که درگیر یه پروژه اداری بودم به صورت کاملا اتفاقی پیامک اومد که امروز کلاس جبرانی برگزار میشه.
از سر و ته درس میزنن تا فقط وقت تلف بشه و بتونن جمعش کنن؛ ولی بر عکس بعضی از اساتید هم هستن به اصطلاح پوست دانشجو رو میکنن و اینقدر ازش کار میخوان که باعث بیانگیزگی دانشجو میشه و باعث میشه از اون ور پشت بوم بیوفته پایین، به قول گفتنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باید اساتید بگیرن" چالشهای مربوط به دانشجویان (مربوط به مصاحبه با اساتید): چالشهای مربوط به دانشجویان که از دل مصاحبه با اساتید دورههای آموزش الکترونیک به دست آمد، منتج به زیر مضمونهایی از قبیل: "عدم حضور در کلاس آموزش الکترونیکی" و "عدم تسلط بر ابزارهای سخت افزاری" شد.