چکیده:
توجه به اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی در سالهای اخیر افزایش یافته است. هدف این پژوهش همبستگی، بررسی رابطة جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی است. جامعة آماری دانشآموزان مناطق 19 و 8 در مقطع متوسطة شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بوده است که از بین آنها 120 به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و با تکمیل مقیاس اهمالکاری تحصیلی، راهبردهای انگیزشی، هدف پیشرفت و خودناتوانسازی تحصیلی در این پژوهش شرکت کردهاند. یافتهها نشان میدهد اهمالکاری با خودکارآمدی رابطة منفی و ارزشگذاری با اضطراب امتحان رابطة مثبتی دارد. میان اهمالکاری با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی و با هدف عملکرد گرایشی رابطة مثبت وجود دارد. خودناتوانسازی با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی با هدف تسلط اجتنابی رابطة منفی و با عملکرد اجتنابی رابطة مثبت دارد. خودکارآمدی و ارزش تکلیف به صورت منفی اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان به صورت مثبت اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکند. دیگر نتایج در مقاله ارائه شده است؛ بنابراین بخش مهمی از اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان از راه جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی تبیین خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش همبستگي، بررسي رابطه جهت گيري اهداف پيشرفت و باورهاي انگيزشي با اهمالکاري و خودناتوانسازي تحصيلي است .
جامعه آماري دانش آموزان مناطق ١٩ و ٨ در مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصيلي ١٣٩٤-١٣٩٣ بوده است که از بين آنها ١٢٠ به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شد و با تکميل مقياس اهمالکاري تحصيلي، راهبردهاي انگيزشي، هدف پيشرفت و خودناتوانسازي تحصيلي در اين پژوهش شرکت کردهاند.
با توجه به مسائل مطرحشده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه جهت گيري اهداف پيشرفت و باورهاي انگيزشي با اهمالکاري و خودناتوانسازي تحصيلي دانش آموزان است .
بر اساس نظر هومن )١٣٨٩( در پژوهش هاي رابطه اي نمونه اي بيش از ١٠٠ نفر کفايت ميکند؛ به همين دليل از بين دانش آموزان اين مناطق ١٢٠ دانش آموز به صورت نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و با تکميل مقياس اهمالکاري تحصيلي، پرسشنامه هدف پيشرفت ، مقياس راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري و پرسشنامه خودناتوانسازي تحصيلي در اين پژوهش شرکت کردند.
يافته ها هدف اين پژوهش ، بررسي رابطه جهت گيري اهداف پيشرفت و باورهاي انگيزشي با اهمالکاري و خودناتوانسازي تحصيلي دانش آموزان بوده است .
از بين مؤلفه هاي اهداف پيشرفت ، مؤلفه هدف تسلط گرايشي به صورت منفي و معنادار اهمالکاري تحصيلي را پيش بيني ميکند و اين رابطه در سطح )٠٠٠١ براي بررسي پيش بيني خودناتوانسازي تحصيلي بر اساس باورهاي انگيزشي و اهداف پيشرفت نيز از رگرسيون همزمان استفاده شد که نتايج آن در ادامه آمده است .
Motivational & self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Edu, Psy , Vol 82 , 1, 33 – 40 .