چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت بررسی میزان رعایت مولفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز هستند که تعداد 400 نفر از آنها برای نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است که روایی آن از دیدگاه استادان تایید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/84 تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که: 1. میانگین مولفههای اخلاق حرفهای آموزش اعضای هیئت علمی از نظر دانشجویان از میانگین فرضی پژوهش بیشتر بوده است. از بین مولفههای اخلاق حرفهای، مولفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی دارای بیشترین میانگین (3/94) و مولفه عدم تبعیض بین دانشجویان دارای کمترین میانگین (3/23) است. 2. بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، مقطع تحصیلی و رشته درباره بعضی از مولفههای اخلاق حرفهای آموزش تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول )٣(: نتايج تحليل واريانس يکراهه )ANOVA( ميزان رعايت اخلاق حرفه اي و مؤلفه هاي آن توسط اعضاي هيئت علمي دانشگاه دولتي شيراز بر اساس رشته هاي تحصيلي دانشجويان اخلاق حرفه اي آموزش و رشته تحصيلي مؤلفه هاي آن F سط ح علوم فني و علوم پايه هنر زبان هاي معناداري انساني مهندسي خارجي ادب و نزاکت 0/075 2/15 3/42 3/81 4/00 4/12 3/89 حفظ اسرار دانشجويان 0/824 0/378 4/00 3/96 4/06 3/95 3/90 تأميــن نکــردن منافــع مــادي در ٣/٢٤ ٣/٦٣ ٣/٤٥ ٣/٧٠ ٣/٥٣ ١/٥٧٤ ٠/١٨١ قبــال نمــره دادن داشتن سعه صدر 0/190 1/542 3/53 3/33 4/45 3/61 3/64 اعتماد و احترام 0/793 0/422 3/89 3/56 3/76 3/75 3/79 پوشش مناسب 0/431 0/957 3/79 3/74 3/78 4/55 3/78 پرهيــز از طنــز و شــوخي ٣/٦٩ ٣/٨٣ ٣/٨٢ ٣/٨٥ ٤/٠٥ ٠/٧٧١ ٠/٥٤٤ نا شا يســت اســتفاده نکــردن از امکانــات ٣/٣٢ ٣/٨١ ٣/٤١ ٣/٤٤ ٣/٢١ ٢/٦٤٩ ٭٠/٠٣٣ دانشـگاهي جهـت امـور شـخصي عدالت و انصاف 0/394 1/026 2/95 3/33 3/43 3/98 3/34 متعال بودن رفتار ٣/٦٧ ٣/٧٨ ٣/٨٦ ٣/٧٠ ٢/٦٨ ٥/٨٦٥ ٭٭٭٠/٠٠٠ پرهيــز از داشــتن هرگونــه روابــط ٣/٥٢ ٣/٨٣ ٣/٦١ ٣/٥٥ ٣/٢٦ ١/٣٧٩ ٠/٢٤١ خصوصــي داشتن انگيزه 0/597 0/693 3/68 3/63 3/69 3/75 3/87 روحيه همکاري 0/693 0/559 3/53 3/41 3/65 3/69 3/69 احترام به قوانين آموزشي 0/421 0/976 3/68 3/52 3/92 3/78 3/75 انجام وظايف بر اساس عدل 0/358 1/097 3/95 3/55 3/90 3/64 3/77 فروتني 0/834 0/364 3/16 3/44 3/71 3/60 3/86 اســتفاده نکــردن از دانشــجويان ٣/٢١ ٣/٦١ ٣/٥٩ ٣/٣٠ ٣/١٠ ١/٩٥٤ ٠/١٠١ جهــت امــور شــخصي دوري از تحقير دانشجويان ٣/٣٣ ٣/٦٣ ٣/٧٥ ٣/٣٠ ٢/٨٩ ١/١٦١ ٭٠/٠١٤ توجــه بــه رشــد تهذيــب نفــس و ٣/٥٤ ٣/٣٦ ٣/٥٩ ٣/٥٩ ٣/٤٢ ٠/٥٥٩ ٠/٦٩٢ تعالــي شــخصيت قبــول حــق و گفتــن نميدانــم در ٣/٢٩ ٣/٣٠ ٣/٤٩ ٣/٣٠ ٣/٦٣ ١/١٣٥ ٠/٣٤٠ مــورد مط الــب علمــي دوري از توبيخ و سرزنش 0/232 1/405 3/10 3/55 3/59 3/58 3/39 دوري از تبعيــض نهــادن بيــن ٣/٢٤ ٣/٣٦ ٣/١٦ ٣/١٨ ٢/٨٩ ٠/٦٤٠ ٠/٦٣٤ دانشــجويان توجـه بـه درخواسـت هاي قانونـي ٣/٤٨ ٣/٤٥ ٣/٤١ ٣/٦٣ ٣/١٦ ٠/٦٣٣ ٠/٦٣٩ دانشجويان مســئوليت پذيري در قبــال ٣/٧٠ ٣/٨٢ ٣/٤٩ ٣/٧٤ ٢/٩٨ ٣/٢١٤ ٭٠/٠١٣ آمــوزش صحيــح اخلاق حرفه اي آموزش 0/206 1/487 3/35 3/55 3/69 3/72 3/58 ٭٭٭٠/٠٠١ >P ٭٭٠/٠١ >P ٭٠/٠٥ >P يافته هاي جدول ٣ گوياي آن است که ميانگين در پنج گروه )علوم انساني، فني و مهندسي، علوم پايه ، هنر و زبانهاي خارجي( در مؤلفه هاي استفاده نکردن از امکانات دانشگاهي براي امور شخصي، مسئوليت پذيري در قبال آموزش صحيح و تحقيرنکردن دانشجويان تفاوت معناداري در سط ح ٠٥/>٠ P و در مؤلفه متعالبودن رفتار در سط ح ٠٠١/>٠ P وجود دارد؛ ولي در ديگر مؤلفه ها تفاوت معناداري وجود نداشته و اين گروهها در سط ح اطمينان ٩٥ درصد، در ميانگين مؤلفه هاي اخلاق حرفه اي آموزش با هم مشابه است .