چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر کاهش اضطراب امتحاندانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهرستان تیران و کرون بودند که انتخاب نمونهها به صورت تصادفی خوشهای مرحلهای انجام شد. حجم نمونه 40 نفر از دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بودند که به صورت تصادفی در دو گره 20 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه 30/1 ساعتی در معرض آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب فیلیپس و مصاحبه بالینی اسپیلبرگر استفاده شد. و دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد (0005/0p<). و میزان اندازه اثر آن 57 درصد از کل واریانس اضطراب امتحان را تبیین کرد. بنابراین نتایج، حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی باعث کاهش اضطراب امتحان شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در پیشگیری از اضطراب امتحان دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان بوده است .
بنابراين سؤال اصلي پژوهش اين است که آيا آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني باعث کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبيرستاني در گروه آزمايش نسبت به گروه گواه مي شود؟ روش طرح پژوهش حاضر به صورت آزمايشي است که از طرح هاي پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل مي باشد.
به منظور بررسي تأثير آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني در کاهش اضطراب دانش آموزان از آزمون تحليل کواريانس استفاده شده است که نتايج آن در جدول شماره ٤ ارائه شده است .
جدول ٤: نتايج تحليل کواريانس تأثير آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني دانش آموزان بر ميزان نمرات اضطراب امتحان در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که جدول ٤ نشان مي دهد، اثر پيش آزمون از لحاظ آماري معنادار است (٤٩٦٧=F) و (٠٠٠٠٥=P).
در اين پژوهش فرضيه تأثير آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني در کاهش اضطراب امتحان تأييد شد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني در کاهش ميانگين نمرات اضطراب امتحان گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل مؤثر، و همچنين تفاوت ميانگين هاي دو گروه معنادار بود.
در جمع بندي نتايج پژوهش ، مي توان گفت که آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني به دانش آموزان اين توانايي را مي دهد که هيجانات منفي ، از قبيل اضطراب و افسردگي را کنترل کنند.
Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms :A comparative study of five specific sample press Individual Difference,9,1659-1669.
Relationship cognitive and Emotional components of test anxiety to psychological arousal And academic performance.