چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مطالعه و بررسی تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر عملکرد نوآوری در شرکتهای دانش بنیان میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد و بر حسب روش نیز جزء تحقیقات کمی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری داشگاه تهران بوده و حجم نمونه 126 شرکت میباشد که برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. از آزمون مدل سازی معادلات ساختاری برای بررسی تأثیر قابلیتهای نوآوری فناورانه بر عملکرد نوآوری بهره گرفته شد. یافتهها نشان میدهند که قابلیتهای برنامهریزی استراتژی، تحقیق و توسعه، تخصیص منابع، بازاریابی و یادگیری میتوانند به طور قابل توجهی عملکرد نوآوری را بهبود بخشند. همچنین قابلیتهای تخصیص منابع و تحقیق و توسعه نیز به طور قابل توجهی میتوانند به بهبود معرفی محصول جدید منجر شوند. این در حالی است که قابلیت تولید و قابلیت سازماندهی تأثیر معناداری بر عملکرد نوآوری در شرکتهای دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ندارد.
خلاصه ماشینی:
بـا توجـه بـه اهميـت شرکت هاي دانش بنيان در پيشرفت علمي و فني و پيچيدگيها و شـرايط متغيـر حـاکم بـر فضاي کسب و کار آن ها در کشور، پژوهش حاضر بـا هـدف نشـان دادن تـأثير قابليـت هـاي نوآوري فناورانه بر عملکرد نوآوري شرکت هاي دانش بنيان انجام شده است و در پـي پاسـخ به اين سؤال ميباشد که تأثير هر يک از عوامل قابليـت هـاي نـوآوري فناورانـه بـر عملکـرد نوآوري چگونه بوده و کدام يک از قابليت هاي نوآوري فناورانه بر عملکرد نوآوري شرکت هاي مستقر در پارک علم و فناوري دانشگاه تهران تأثير معناداري دارد؟ مباني نظري پژوهش عملکرد نوآوريهاي فناورانه عملکرد نوآوري در ادبيات موضوع به يکي از مهمتـرين پيشـران هـاي سـاير جنبـه هـاي عملکردي سازمان با توجه به تلاش هـاي مـداوم کـه بـه منظـور بهبـود، تجديـد، اکتشـاف ، يادگيري از اشتباهات ، سازش با محيط رقابتي به سرعت متغير صورت مـيگيرنـد، انگاشـته شده است (٢٠١٤ ,Elahi et al).
در تعريـف ديگـر، قابليت هاي نوآورانه را به عنوان مجموعه اي از مهارت هـا و الگوهـاي مهـارتي مـورد اسـتفاده شرکت ها براي تدوين و پياده سازي يک راهبرد نوآوري تعريف مـيکننـد کـه شـامل خلـق ، توسعه و بهينـه سـازي منـابع لازم بـراي نـوآوري اسـت (٢٠١٣ ,Aminpour &Shahmiri ).
1- Katz در اين پژوهش از يک چارچوب مشخص براي سنجش قابليـت هـاي آمـوزش ، تحقيـق و توسعه ، تخصيص منابع ، توليد، بازاريابي، سازماندهي و برنامه ريزي استراتژيک در شرکت هاي دانش بنيان در پارک علم و فناوري دانشگاه تهران بهره گرفته شد.