چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی میزان مهارتهای افزایشدهندهی گرایش کارآفرینی در نظام آموزش عالی بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعهی آماری پروژه 27969 استاد و دانشجوی سال آخر در رشتهها ودانشگاههای مختلف شهرستان شیراز بوده است. در این پژوهش، ابزار مطالعهی میدانی شاملپرسشنامه و مصاحبه بوده و ویژگیهای فنی پرسشنامه نیز در دو بخش روایی و پایایی با استفاده از معیارهای مختلف ارزیابی گردیده است. نمونه آماری 1367 نفر از اساتید و دانشجویان سال آخر در رشتهها و دانشگاههای مختلف شیراز بوده است. براساس قانون نسبت تعداد نمونه برای هر گروه آموزشی تعیین و سپس پرسشنامهها به صورت تصادفی ساده نظامدار در بین نمونه توزیع شدهاند، در نهایت به منظور تحلیل دادهها از نرم افزارهای اس پی اس اس و اکسل استفاده گردیده است. یافتهها نشان دادهاند که میزان گرایش کارآفرینی در دانشجویان بسیار پایین بوده و از نظر پاسخگویان بهبود مهارتهای خاص میتوانند در افزایش میزان گرایش کارآفرینی موثر واقع شوند، نتایج همچنین نشان دادهاند که وضعیت فعلی دانشگاهها در زمینهی مهارتهای افزایش دهندهی گرایش کارآفرینی و عملکرد و اقدامات دانشگاهها در زمینهی بهبود این مهارتها بسیار ضعیف بوده و مقایسهی نظر پاسخگویان در مورد این مهارتها با وضعیت فعلی دانشگاهها در زمینهی مهارتهای مذکور و همچنین عملکرد و اقدامات دانشگاه ها در زمینه بهبود مهارتها اختلاف معنا داری را نشان دادند.
خلاصه ماشینی:
1-Lumpkin &Dess 2-Balan, Lindsay (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: چارچوب مفهومي تحقيق در نهايت براي رسيدن به پاسخ سؤالات و فرضيه هاي موجود براي مقايسه ي ميزان مهارت هاي افزايش دهنده ي گرايش کارآفريني در نظام آموزش عالي شکل شماره ي يک طراحي گرديد.
جدول ٥: ميانگين هاي مربوط به متغير هاي مورد بررسي (رجوع شود به تصویر صفحه) در مرحله ي بعد با استفاده از آزمون هاي مختلف تأثير مهارت هاي ذکر شده بر افزايش گرايش کارآفريني، سپس وضعيت فعلي دانشگاه ها و دانشجويان در زمينه اين مهارت ها و اقدامات براي بهبود آنها براي تک تک گويه ها بررسي شدند.
نتايج آزمون تي زوجي براي بررسي تفاوت بين تأثير مهارت فني بر گرايش کارآفريني با وضعيت فعلي دانشگاه ها در اين زمينه و اقدامات دانشگاه ها براي پيشرفت و بهبود اين مهارت نشان دهنده ي وجود تفاوت معني دار بين متغيرها ميباشد که نتايج آن در جدول ٧ آورده شده است .
جدول ٩: آزمون مقايسه ي ميانگين ها براي سنجش مهارت کاريابي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج آزمون تي زوجي براي بررسي تفاوت بين تأثير مهارت کاريابي بر گرايش کارآفريني با دو متغير ديگر نشان دهنده ي وجود تفاوت معنيدار بين متغيرها ميباشد که نتايج آن در جدول ٩ آورده شده است .