چکیده:
تحقیقات بسیار موید این موضوع اند که هوش عاطفی از طریق تاثیرگذاری بر نگرش و رفتار مدیران و کارکنان باعث بهبود عملکرد آن ها می شود. این بهبود در سازمان های تجاری با اثربخشی بازاریابی نمود پیدا می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش عاطفی و اثربخشی بازاریابی انجام شد. بدین منظور پرسش نامه ای برای سنجش این متغیرها طراحی و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری میان مدیران جامعه آماری توزیع شد. نتایج نشان داد از میان ابعاد این مدل بومی، که تاثیر گرفته از آموزه های اسلامی است، هوش عاطفی و ابعاد مختلف آن با اثربخشی بازاریابی رابطه دارد و این رابطه مثبت و معنادار است. آنچه به عنوان هوش عاطفی در ایران اسلامی می توان شناخت مولفه هایی دارد که متاثر از آیات قرآن، احادیث، روایات، و سخنان عالمان دینی است. از طرفی، از میان ابعاد مختلف مدل بومی هوش عاطفی، ابعاد «دیگرکنترلی»، «خداآگاهی» و «گذشت و بخشش» از حیث شدت رابطه نسبت به سایر عوامل در موقعیت بالاتری قرار دارند. این نتیجه نشان دهنده آن است که در جامعه مورد بررسی ابعاد مدل بومی هوش عاطفی با میزان اثربخشی بازاریابی رابطه دارد و این رابطه مستقیم و معنادار است.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطۀ مدل بومی هوش عاطفی و اثربخشی بازاریابی در مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی صنعتی استان اصفهان ایمان بطلانی یادگار١، حسین خنیفر٢ ١.
اهداف تحقیق هدف اصلی تحقیق بررسی رابطۀ هوش عاطفی و اثربخشی بازاریابی بین مـدیران شـرکت هـای تأمین کنندٔە مواد شیمیایی صنعتی شهر اصفهان بود.
بررسی رابطۀ «مهارت و علاقه به کمک به دیگران » و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی صنعتی ٥.
بررسی رابطۀ «دیگرکنترلی» و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کننـدٔە مواد شیمیایی صنعتی پیشینۀ پژوهش مرور پیشینۀ نظری پژوهش حاکی از آن است که هیچ یـک از دانشـمندان و صـاحب نظـران مطرح چارچوبی یکسان برای هوش عاطفی ارائه نکرده اند.
٢. میان «خودانگیزشی از طریق خلاقیت جمعی در سازمان » و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی رابطه وجود دارد.
٤. میان «مهارت و علاقه به کمک به دیگران » و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی رابطه وجود دارد.
٥. میان «گذشت و بخشش » و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی رابطه وجود دارد.
٦. میان «خودکنترلی» و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی رابطه وجود دارد.
٧. میان «دیگرکنترلی» و اثربخشی بازاریابی بین مدیران شرکت های تأمین کنندٔە مواد شیمیایی رابطه وجود دارد.
این نتیجه نشان دهندٔە آن اسـت که در جامعۀ مورد بررسی ابعاد مدل بومی هوش عاطفی با میزان اثربخشی بازاریابی رابطـه دارد و این رابطه مثبت و معنادار است .