چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین انتظارات و ادراکات کاربران از سیستم اطلاعات دانش آموزی انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کاربران (مدیران و معاونین اجرایی) مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه به تعداد 281 نفر می باشد. بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی ساده، 162 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز، به دست آمدن مقدار 78/0 برای آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی قابل قبول پرسشنامه می باشد. مبنای کار مدل سروکوال و برای محاسبه میانگین و انحراف معیار ادراکات و انتظارات، آزمون نرمال بودن توزیع داده ها، بررسی معناداری شکاف و مشخص ساختن ترتیب شکاف از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS 20 استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین انتظارات و ادراکات کاربران شکاف وجود دارد. بنابراین نیاز به طراحی مجدد سیستم دانش آموزی بر اساس انتظارات کاربران احساس می شود.
خلاصه ماشینی:
بر اساس تعریف هـای فـوق ، سیسـتم اطلاعـات مـدیریت بـه سیسـتمی اشـاره مـی کنـد کـه اطلاعات مورد نیاز مدیریت سازمان را در هر سـطح از تصـمیم گیـری هـای عملیـاتی و اسـتراتژیک فراهم میکند و هدف اصلی آن، طراحی و پیاده سـازی رویـه هـا، فراینـدها و روال هـایی اسـت کـه گزارشهای دقیق و جزیی را به صورت صحیح ، سازگار و به موقع ارائه میدهد.
به منظور مؤثر بودن ، سیستم اطلاعات مدیریت باید از طریق یک فرآینـد و توسـط ذی نفعـان از همه ی سطوح سازمان طراحی شـود تـا اعضـا در طراحـی سیسـتم مشـارکت و از آن اسـتفاده کننـد (١٩٩٥ ,Fulmer) اما بررسی وضعیت موجود سیستم های اطلاعاتی در مدارس ایران نشان میدهـد که این سیستم ها معمولا توسط شرکت هایی خارج از آموزش و پـرورش ارائـه مـی شـوند.
در این پژوهش جهت شناسایی مؤلفه های سیستم اطلاعـات دانـش آمـوزی (بـه عنـوان یکـی از سیستم هـای اطلاعـاتی مـدارس )، شـناخت انتظـارات و تحلیـل شـکاف بـین انتظـارات و ادراکـات کاربران از مدل سروکوال که توسط پاراسورمان و همکارانش در سال ١٩٨٥ به عنوان مـدلی بـرای سنجش کیفیت خدمات ارائه شده است ، استفاده گردید.
بـا توجه به عوامل شناسایی شده، پرسش نامه ای بـه منظـور بررسـی شـکاف بـین انتظـارات و ادراکـات کاربران از وضعیت سیستم اطلاعات دانش آموزی طراحی شد.
با توجه به میانگین رتبه های گزارش شده، برای دو ویژگی شـامل لحاظ خلاصه سوابق خانوادگی (شغل اولیا، وضعیت اقتصادی و مدرک اولیـا) و سـهولت ارسـال و دریافت اطلاعات توسط سیستم ، شکاف بین ادراکات و انتظارات کاربران مثبـت اسـت .
The potential impact of information technology on the high school principal: a preliminary exploration, Journal of Research on Computing in Education, 27 (3), 281–297.