چکیده:
نظریه نسلها برای هر نسل ویژگیهای متمایزی را ترسیم میکند. یکی از نظریههای مهم، نظریة بومیان دیجیتال است. برای بومیان دیجیتال ویژگیهای مختلفی بیان کردهاند که در پژوهش حاضر دو ویژگی لذت بردن از خواندن و ترجیح محتواهای دیجیتال بررسی میشود. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که آیا بومیان دیجیتال از خواندن لذت میبرند و کتاب الکترونیکی را به کتاب چاپی ترجیح میدهند؟ برای پاسخ به این سوال، پژوهشی در دو مرحله انجام شد. در مرحلة اول، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی دادههای 172 دانشجو که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از جامعة 300 نفری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه بیرجند به عنوان نمونه انتخاب شده بودند، تحلیل شد. در مرحلة دوم بعد از عرضة کتاب الکترونیکی در یک نیمسال تحصیلی، با استفاده از روش علّی ـ مقایسهای الگوی رفتاری مطالعة کتاب الکترونیکی دانشجویان مقایسه شد. از مقیاس سنجش ویژگیهای بومیان دیجیتال به عنوان ابزار پژوهش در هر دو مرحله استفاده شد. در مرحلة دوم طی یک نیمسال تحصیلی کتاب الکترونیکی به دانشجویان عرضه شد تا ترجیح آنها به داشتن کتاب الکترونیکی مشخص شود. نتایج تحلیل کرانهای با استفاده از آزمون تی مستقل نشان داد دانشجویانی که ویژگیهای بومیان دیجیتال را بیشتر دارا هستند از خواندن لذت بیشتری میبرند. نتایج تحلیل نسلی نشان داد که بومیان دیجیتال کتاب الکترونیکی را ترجیح میدهند؛ اما الزاما دانشجویانی که دارای ویژگیهای بومیان دیجیتال هستند کتاب الکترونیکی را به عنوان یک منبع مطالعة درسی ترجیح نمیدهند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضـر درصـدد پاسـخ بـه ایـن سؤال است که آیا بومیان دیجیتال از خواندن لذت می برند و کتاب الکترونیکی را بـه کتـاب چـاپی تـرجیح می دهند؟ برای پاسخ به این سـؤال ، پژوهشـی در دو مرحلـه انجـام شـد.
با دیجیتالیزه شدن و رشد فنـاوری اطلاعـات و ارتباطـات در زنـدگی نسـل جدیـد، دغدغة مهمی مطرح است و آن این که رویکرد یادگیرندگان نسل جدید به خواندن چگونه است و آیا افراد نسل جدید اقبال کمتری به خواندن نشان می دهنـد؟ آیـا دانشـجویان بـومی دیجیتال خواندن کتاب الکترونیکی را ترجیح می دهند؟ پیشینة پژوهش ظهور رسانه های جدید رقابت شدیدی بین رسانه هـای چـاپی و الکترونیکـی از نظـر صـرف زمان و توجه یادگیرندگان نسل جدید رقم زده است (٢٠٠٩ ,Loan).
آیا ویژگی های بومیان دیجیتال بین دانشـجویانی کـه کتـاب الکترونیکـی مطالعـه کرده و دانشجویانی که کتاب چاپی خوانده اند متفاوت است ؟ روش پژوهش برای پاسخ به سؤالات اول و دوم پژوهش از روش توصیفی ـ پیمایشی اسـتفاده شـد.
این یافتة مرحله اول به این معنی است که هرچند میانگین ترجیح مطالعة کتاب الکترونیکی در دانشـجویانی که ویژگی های بومیان دیجیتال آن ها بالای میانگین است بیشـتر اسـت ، ایـن تفـاوت از نظـر آماری معنی دار نیست و نمی توان نتیجه گرفت که بومیـان دیجیتـال ، کتـاب الکترونیکـی را ترجیح می دهند.
برای مثال ، پژوهشی نشان داده است استفاده از قابلیت تعاملی کتاب های الکترونیکی بر برداشـت دانشـجویان از مفیـد بـودن کتـاب هـای الکترونیکـی تـأثیر دارد (٢٠١٦ ,Huang &Liaw ).