چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی و تمرینات حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل تمامی دانشآموزان دبستانی با اختلال خواندن بودند که در بهار 96 به مراکز مشاوره اداره آموزش و پرورش شهر تهران مراجعه کرده بودند. سپس این دانش آموزان در سه گروه 15 نفری (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش) به طور تصادفی جایگزین شدند و برنامه مداخله ای آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی و تمرینات حافظه کاری بر روی گروه های آزمایش در طی 10 جلسه اجرا شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده و در دسترس انجام گرفت و جهت سنجش مشکلات خواندن نیز از مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان ویرایش سوم و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) استفاده شد. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی و تمرینات حافظه کاری هر دو در سطح (01/0˂p)، در کاهش مشکلات خواندن دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن موثر بوده اند. اما میزان اثربخشی روش تمرینات حافظه کاری در مقایسه با روش مهارتهای تنظیم هیجانی بیشتر بوده و این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. هر دو شیوه آموزشی و مداخله ای در رفع مشکلات خواندن دانش آموزان دبستانی دارای اختلال یادگیری خواندن اثربخش و سودمند هستند.
The purpose of this study was to compare the effectiveness of two methods of training emotional regulation skills and working memory exercises on the reading performance of students with reading disabilities. The method of this study was experimental design with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all students with a reading disorder, who had been referred to counseling centers of the Tehran Education Directorate in spring of 1396. Then, these students were randomly assigned to three groups of 15 (one control group and two experimental groups). An interventional program for training emotional regulation skills and work memory exercises was conducted on the experimental groups in 10 sessions. Sampling was done by simple random sampling. Also, for assessing reading difficulties, the revised IQ Wechsler scale was used for children in the third edition, and the reading and dyslexia test was used. Data were analyzed using covariance analysis. The findings showed Training of emotional adjustment skills and work memory exercises both at the level (p˂01/0) has been effective in reducing the reading difficulties of students with reading learning disorder. However, the effectiveness of working memory training method was more than that of emotional adjustment skills, and this difference was statistically significant. Both educational and interventional techniques are effective in solving the reading problems of primary school students with learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي دو روش آموزش مهارتهاي تنظيم هيجاني و تمرينات حافظه کاري بر عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن A Comparison of the Effectiveness of Two Training Methods of emotional regulation skills and working memory exercises on reading performance of students with reading disabilities دکتر سعيد رضايي Dr. Saeed Rezaei Assistant Professor, Department of Educational استاديار دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه Sciences & Psychology, Allameh Tabatabaei طباطبائي،تهران ، ايران .
com چکيده Abstract The purpose of this study was to compare the اين پژوهش با هدف مقايسه اثربخشي دو روش آموزش مهارتهاي تنظيم effectiveness of two methods of training emotional هيجاني و تمرينات حافظه کاري بر عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال regulation skills and working memory exercises on the reading performance of students with reading خواندن انجام شد.
نتايج پژهش حاضر نشان داد که مداخله بر اساس آموزش روش تنظيم هيجاني و روش تقويت حافظه کاري، مشکلات خواندن دانش آموزان با اختلال يادگيري خواندن را کاهش مي دهد که با نتايج پژوهش هاي اربتزوديس ، رم ، ندلکوويج و موادينگ (٢٠١٧)؛ گنگ و پالسون (٢٠١٧)؛ پاپاليا (٢٠١٣)؛ معظمي گودرزي، فرخي، گودرزي و نظري (١٣٩٥)؛ خانزاده ، آزاديمنش ، محمدي، احمدي و صادقي (١٣٩٥)؛ کريمي و عسکري (١٣٩٢)؛ عابدي و آقابابايي (١٣٩٠)؛ محمودي، برجعلي، عليزاده ، غباري بناب ، اختياري و اکبري (١٣٩٥) و پيراني (١٣٩٥) همسو است که در پژوهش هاي خود نشان دادند آموزش مهارتهاي تنظيم هيجاني و تقويت حافظه کاري بر حافظه کلامي، کاري، حافظه ي بصري، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانش آمـوزان نارساخوان مؤثر است .