چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی و نوآورانه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علومپزشکی بابل انجام شد. جامعه آماری اعضای هیئتعلمی دانشگاه-های علومپزشکی بابل به تعداد 347 نفر،که با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر نمونه به روش تصادفیطبقه-ای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها باپرسشنامههای محقق ساخته سنجش تواناییودانش استفاده از فناوری با 15 سؤال، سنجش عملکرد نوآورانه با 8 سؤال و سنجش عملکرد پژوهشی با 13 سؤال انجام شد. روایی صوریومحتوایی به تائید متخصصان رسید و پایایی باضریب آلفایکرونباخ برای تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات(86/0)،عملکردپژوهشی(84/0)وعملکرد نوآورانه(77/0) محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمونهای تحلیل رگرسیون، یومانویتنی، کروسکالوالیس، توسط نرمافزارSpss24 انجام شد. نتایج نشان داد بین تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات با عملکرد پژوهشی و عملکرد نوآورانه اعضای هیات-علمی رابطه معناداری وجود دارد. تواناییودانش استفاده از فناوریاطلاعات اعضای هیئتعلمی و عملکرد پژوهشی آنان در وضعیت نسبتامطلوب و عملکرد نوآورانه در وضعیت نامطلوب قرار دارند. اهتمام فزاینده سیاستگذاران آموزش پزشکی و دولتمردان، برای ایجاد فرصتهای بیشتر برای آموزش و ترغیب اعضایهیاتعلمی در جهت بهکارگیری فناوریاطلاعات و ارتباطات در فعالیتهای دانشگاهی وگنجاندن مباحثی در موردنقد وضعیت فناورانه موجود ضروری است.
This study was conducted to evaluate the ability and knowledge of using information technology and its relationship with research and innovative performance of facultymembers of BabolUniversityofMedical Sciences.-The statistical population of the faculty members of BabolUniversityof-Medical Sciences was347,and 180 people were selected by stratified Cochran's formula using stratified random sampling. Data collection was performed by researching letters made by a researcher measuring the ability and knowledge of using technology with15 questions,measuring innovative performance with 8 questions and measuring research performance with13questions.Formal and content validity was confirmed by experts.Cronbach's alpha for the ability and knowledge of using information technology(0.86),research performance(0.84) ,innovative performance(0.77). Data analysis was performed by regression analysis tests,YumanWhitney, Croscal Wallis, by Spss24 software.The results showed that there was a significant relationship between the ability and knowledge of using information technology with research performance and innovative performance of faculty members.The ability and knowledge to use the information technology of faculty members and their research performance is in a relatively-desirable situation and innovative performance in an unfavorable situation.Increasing efforts by medical education policymakers and government officials are needed to create more opportunities for education and to persuade faculty
خلاصه ماشینی:
اين رابطه به صورت مثبت و مستقيم است بدين معني که هر چه ميزان استفاده اعضاي هيأت علمي از فن آوري اطلاعات و ارتباطات بيش تر شود در نتيجه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي افزايش مييابد ,Salem) (٢٠١٨.
جدول شماره ٦: نتايج تحليل رگرسيون عملکرد پژوهشي و نوآورانه اعضاي هيأت علمي با توانايي و دانش )به تصویرصفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد بين عملکرد پژوهشي ، توانايي و دانش استفاده از فن آوري اطلاعات اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل رابطه معناداري وجود دارد.
هم چنين بين عملکرد نوآورانه و توانايي و دانش استفاده از فن آوري اطلاعات اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل رابطه معناداري وجود دارد.
Eckel et al) که درحال حاضر با اجرايي شدن برنامه تحول و نوآوري، فرصت هاي زيادي براي اين شناخت و اجراي نوآوريها هم زمان با توسعه آموزش مجازي و فن آوري اطلاعات فراهم شده است و انتظار ميرود عملکرد نوآورانه اعضاي هيأت علمي در دانشگاه هاي علوم پزشکي ارتقاء يابد.
Meta-analysis of the impact of the use of information and communication technology On Educational and Research Performance of Faculty Members of Universities.
The Role of Information and Communication Technologies in Educational and Research Performance of Faculty Members, Journal of Measuring and Educational Evaluation Studies, 6(13), 133-156.
Investigating the relationship between the use of information technology by faculty members and their educational and research performance at the University of Tehran.
The Relationship between Use of Information Technology and Communication with Educational and Research Performance of Faculty Members of Ferdowsi University of Mashhad 2008- 2009.