چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعة نگرش معلمان و مدیران آموزشی نسبت به طرح رتبهبندی حرفهای مشاغل معلمان مبتنی بر تجربة زیستة آنها انجام گرفت. پژوهش به روش توصیفی با رویکرد کیفی، و با استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته بود که با 15 نفر از معلمان با تجربه، مدیران و مجریان این طرح اجرا شد. نمونهگیری به شیوة گلولهبرفی و با معیار اشباع نظری دادهها انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری در دو مرحلة کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد طرح رتبهبندی معلمان دارای ضرورتهای قانونی، علمی، حرفهای و مدیریتی است. مهمترین نقاط قوت طرح شامل افزایش انگیزة معلمان، ارتقای مهارتهای معلمان، کاهش مسائل معیشتی معلمان، افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و کاهش احساس نابرابری است و نقاط ضعف آن نیز عبارتاند از عدم جامعیت طرح، عدم شفافیت، امکان اعمال نظر شخصی، طولانیبودن فرایند، تأکید زیاد بر سابقة خدمت، ضعف در اطلاعرسانی و نقص در اجرا. همچنین، مهمترین راهکارهای شناساییشده برای بهبود طرح، عبارتاند از داشتن رویکرد حرفهایگرایی به معلمی، توجه به بهبود معیشت معلمان، ارزشیابی تیمی و مداوم، جامعنگری و کاهش بوروکراسی.
The purpose of this study was to identify the attitude of teachers and educational administration about the implementation of the professional ranking plan of teachers in the education system of the Iran. The method of this research is a qualitative exploratory research which has been conducted in an interpretive analysis method. The data gathering tool was a semi-structured interview, with interviews with 15 experienced teachers, principals, and executives of the project. Sampling was done using purposeful snowball method. For data analysis, coding was used in both open and axial coding. The results of the research showed that the teacher ranking plan has legal, scientific, professional and managerial necessities for its implementation. The main strengths of the plan include increasing teachers' motivation, improving teachers' skills, reducing teachers' livelihood issues, improving student achievement and reducing inequality. The weaknesses include lack of comprehensiveness of the plan, lack of transparency, the ability to apply personal opinion, the length of the process, high emphasis on seniority, weakness in information and lack of implementation. Also, the most important solutions identified for improving the design are: having a professionalism approach to teachers, paying attention to improving teachers' livelihoods, teamwork and continuous evaluation, holistic approach, and bureaucracy reduction.
خلاصه ماشینی:
Tuytens & Devos به منظور برخورداري از يک نظام ارزيابي و رتبه بندي حرفه اي براي معلمان ، ابتدا نياز است که نسبت به شناسايي مهم ترين شايستگيها و صلاحيت هاي محوري معلمان اقدام شود.
در همين زمينه ، ويلگاس -ريمرس (٢٠٠٣) نيز نقش مهارت هاي حرفه اي معلم را در تغيير نظام آموزشي بسيار ضروري دانسته و در اين زمينه ، به مؤلفه هايي مانند روش هاي جديد تدريس ، تکنولوژي آموزشي، و ارزشيابي تأکيد کرده است .
با بررسي نظريه هاي مطرح شده در اين ارتباط ميتوان گفت که صلاحيت هاي معلمي مجموعۀ شناخت ها، گرايش ها و مهارت هايي است که معلم با کسب آن ها ميتواند در جريان تعليم و تربيت به پرورش جسمي، عقلي، عاطفي، اجتماعي و معنوي فراگيران کمک کند (شاه محمدي، ١٣٩٣).
طرح رتبه بندي حرفه اي مشاغل معلمان اکنون به عنوان يکي از مهم ترين برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است و ميتواند آثار پايداري بر توسعۀ شغلي معلمان کشور داشته باشد.
اين پژوهش با هدف اصلي مطالعۀ نگرش معلمان و مديران مدارس نسبت به طرح رتبه بندي حرفه اي مشاغل معلمان ، به دنبال پاسخ به پرسش هاي ذيل است : ١.