چکیده:
هدف مقاله، بررسی مزایای همکاری-رقابت در جهت آگاهسازی و اعتمادسازی میان شرکتها مؤثر است. لذا شناسایی مزایای همکاری-رقابت با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در هنر-صنعت فرش دستبافت ایران تبیین میشود. جامعه آماری آن متشکل از تولیدکنندگان فرش دستبافت ایران، استان قم است که با استفاده از روش قضاوتی نمونهگیری شدهاند. این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر رویکرد کیفی-کمّی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه روش تحلیل محتوا، مدیریت تعاملی و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. مطابق یافتههای تحقیق در هنر-صنعت فرش دستبافت 5 مزیت اصلی در شبکه همکاری-رقابت به نامهای خلاقیت، یادگیری، بهرهوری، قدرت و توسعه وجود دارد که شناسایی روابط میان آنها نشان میدهد که مزیت خلاقیت و یادگیری کلیدیترین عوامل هستند.
The paper’s aim is to study the advantages of coopetition is effective for informing and trust building between companies. For this reason, identification of the advantages of coopetition directed by using the interpretative structural modeling approach. The population of research is Qom handmade carpet manufacturers that have been selected using the judgment method. This research is exploratory from the opinion of purpose and is qualitative-quantitative from the opinion of approach. Three methods have been used for data analysis that are: content analysis, interactive management and interpretive structural modelling. Based on the research findings, there are 5 main advantages at the coopetition network in the art-industry of handwoven carpet as follow: creativity, learning, productivity, ability and development that identification of the relationships between them indicates the most key factors are advantages of creativity and learning.
خلاصه ماشینی:
به طور کلي مزاياي شبکه همکاري-رقابت شامل اين موارد هستند: کاهش هزينه هاي توليد، بازاريابي و تبليغات ، پژوهش و توسعه ، افزايش سود و بهره وري، دسترسي به منابع و دانش منحصر به فرد رقبا در جهت رشد و توسعه ، به دست آوردن صلاحيت و شهرت و اعتبار (بنگتسون و کوک، ٢٠٠٠)، بهبود موقعيت شرکت ها و بهتر شدن در 1 Bengtsson & Raza-Ullah بازارهاي بين الملل و ايجاد مزيت رقابتي پايدار در سطح شرکت ها و حتي صنايع (کورت و آريا، ٢٠١٦)، توسعه بازار فعلي و ايجاد بازارهاي جديد، بهره وري در استفاده از منابع ، مزيت رقابتي (چاکون و چرنک ، ١٢٠١٦) و (ريتالا، گلنامب و وگمن ، ٢٢٠١٤)، همفکري و حل مسائل و مشکلات رايج در صنعت و خارج از حوزه رقابت (يامي و نمه ، ٢٠١٤)، نوآوري و ارائه محصولاتي نو، ايجاد قدرت نفوذ بر شخص ثالث ، توسعه فناوري و پيشرفت صنعت (نيووالي و پارک، ٢٠١١)، افزايش عملکرد نوآوري، به اشتراکگذاري دانش ، بهبود عملکرد شرکت ، بهبود روابط و در نهايت ايجاد بقا و پايداري در يک صنعت (بنگتسون و رضا الله ، ٢٠١٦).
هدف اصلي اين پژوهش طراحي مدل مزاياي همکاري-رقابت در هنر-صنعت فرش دستبافت و اهداف فرعي آن شناسايي مزاياي 1 Rahmat Seresht, Bashokouh & Pahlavani Qomi 2 Alipoor, Ahmadi, Khodad Hoseini & Moshabbaki 3 Kargarshouraki & Gharibnavaz sharbiani (رجوع شود به تصویر صفحه) در مرحله اول براي شناسايي مزاياي اوليه توليدکنندگاني که سابقه همکاري با رقباي خود و يا تمايل به همکاري با رقباي خود را داشتند انتخاب گرديده اند.