چکیده:
در عصر کنونی مهمترین سرمایههای یک سازمان دانش، خلاقیت و عملکرد سازمانی کارکنان آن میباشد. نیروگاهها هم مانند سایر سازمانها، جهت بقا و پیشرفت خود نیازمند کارکنان دانشگرا، خلاق و نوآور هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهرهوری کارکنان در نیروگاه بخار شهرستان ایرانشهر است. جامعه آماری شامل کارکنان نیروگاه بخار شهرستان ایرانشهر میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و با حفظ حاشیه ایمنی 187 نفر برآورد گردید که این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی از جامعه انتخاب شد و در نهایت اطلاعات 183 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای، مدیریت دانش کنراد و نیومن (1999)، خلاقیت هلالیانمطلق و حسنزاده (2015) و بهرهوری هرسی و گلد اسمیت (1980) استفاده شده است که به ترتیب دارای پایایی قابل قبول به مقدار 083/0، 076/0، 091/0 بودند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین متغیرهای مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهرهوری کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. از میان ابعاد مدیریت دانش، بعد ذخیره دانش و از میان ابعاد خلاقیت سازمانی، بعد صلاحیت منابع انسانی بیشترین رابطه را با بهرهوری کارکنان داشتند. پیشنهاد میشود که مدیران نسبت به ایجاد فرهنگ دانش افزایی و به کارگیری روشهای یادگیری سازمانی اقدام نمایند.
Extended Abstract Abstract In today's era, the most important investments of an organization are the knowledge, creativity and organizational performance of its employees. Power plants, also similar to other organizations, need knowledge-oriented, creative and innovative staff to survive and progress. The purpose of the present study was to investigate the relationship between knowledge management and organizational creativity with staff productivity at the Iranshahr steam power plant. The statistical population of this study involves all employees of Iranshahr steam power plant. The sample size was estimated to be 183 people, according to Morgan table with maintaining safety margin, and it was selected by using random sampling method. Finally, data taken from a number of 183 questionnaires have been used. In order to collecting data, the questionnaires of Conrad and Neumann Knowledge Management, Helalian Motlagh & Hasan Zadeh’s Creativity questionnaire, and Hershey and Gold Smith’s Productivity questionnaire, this had acceptable validity and reliability. SPSS software was used for statistical analysis. The results obtained from data analysis showed that there is a positive and significant relationship between knowledge management variables and organizational creativity with employee productivity. Among the dimensions of knowledge management, the knowledge save dimension, and among the dimensions of organizational creativity, the Competence of human resources dimensions have the most relationship with employee productivity. We propose that managers create a culture of knowledge-based learning and apply organizational learning techniques. Introduction Today, knowledge capital and wisdom are the only way to create wealth in organizations and communities. Natural and human capitals become wealth when it is merged with capital (Ali Gholi & Bahramnejad, 2017). Organizations therefore strive to become a learning organization by effectively managing these valuable assets by refining and improving their activities and performance (lee & choi, 2003). For this reason, knowledge management has become one of the most important tasks of today's leading and successful organizations (Nikokar et al, 2014). Creativity is a factor that contributes to the growth, development and growth of organizations and helps to develop organizational activities and programs by enhancing new capabilities, capabilities, and opportunities (Vatankhah et al, 2013). In fact, investing in human resources and enhancing the quality of workforce is one of the key and fundamental areas and ways to increase organizational productivity (Naderi & Others, 2015). Case study The statistical population of this study involves all employees of Iranshahr steam power plant. The sample size was estimated to be 183 people, according to Morgan table with maintaining safety margin, and it was selected by using random sampling method. Materials and Methods In order to collecting data, the questionnaires of Conrad and Neumann Knowledge Management, Helalian Motlagh & Hasan Zadeh’s Creativity questionnaire, and Hershey and Gold Smith’s Productivity questionnaire, this had acceptable validity and reliability. SPSS software was used for statistical analysis. Discussion and Results In this study, eight hypotheses were presented and the results of the Pearson test confirmed the assumptions made in this study. Among the dimensions of knowledge management, the highest correlation was related to knowledge creation with employee productivity (first hypothesis) and the lowest correlation was related to knowledge storage with employee productivity (second hypothesis). Also, the highest correlations among organizational creativity dimensions were related to structural dimensions of employee productivity innovation (Hypothesis 6) and the least correlation was related to organizational beliefs and climate to employee productivity (Hypothesis 5). But in general, the results of the test of the main hypothesis of the conceptual model showed that the main hypothesis of the research is the positive relationship between knowledge management dimensions and organizational creativity with employee productivity. Conclusion Finally, it can be concluded that knowledge management through the creation of knowledge strategies and systems provides the necessary background for the exchange of information, the creation of new knowledge and creativity in the organization, which contributes to the productivity of employees and improves the performance of the organization. We propose to managers that employees' ideas, points of view, and suggestions based on increased awareness and knowledge creation be given greater emphasis on creativity and innovation, and that managers be more concerned with creating a knowledge-based culture and applying learning methods.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که بين متغيرهاي مديريت دانش و خلاقيت سازماني با بهره وري کارکنان رابطه معناداري وجود دارد.
در تحقيقات بسياري که توسط محققان داخلي و خارجي انجام شده به اهميت رابطه مديريت دانش و خلاقيت سازماني با بهره وري نيروي انساني اشاره شده و رابطه مثبت و معنيداري در اين ارتباط بدست آمده است ( Haji ;٢٠١٥ ,Ahmadi ;٢٠١٤ ,.
Babadi et al 2015; Hilalian Mutlagh & Hassanzadeh, 2015; Zargar Moradi, 2017; ٢٠١٦ ,De moura &Dickel ;٢٠١٦ ,Safari &Sharifzadeh ) بيانگر آن است که ميان متغييرهاي مديريت دانش ، خلاقيت سازماني و بهره وري همبستگي معناداري وجود دارد.
در اين مدل مديريت دانش با مولفه هاي (خلق دانش ، ذخيره دانش ، انتشار دانش و کاربرد دانش ) و خلاقيت سازماني با مولفه هاي (اعتقادات و جوسازماني، ابعاد ساختاري براي نوآوري، صلاحيت منابع انساني، مکانيسم نوآوري) متغيرهاي مستقل و بهره وري منابع انساني با مولفه هاي (توانايي، وضوح ، کمک ، ارزيابي، اعتبار، انگيزه و محيط ) متغيير وابسته است .
در ادامه به منظور بررسي ميزان تأثير مديريت دانش و خلاقيت سازماني بر بهره وري منابع انساني از آزمون رگرسيون خطي به روش گام به گام استفاده شده است .
بنابراين هشت فرضيه مطرح شد که به بررسي رابطه بين ابعاد مديريت دانش شامل (خلق دانش ، ذخيره دانش ، انتشار دانش ، کاربرد دانش ) و ابعاد خلاقيت سازماني شامل (اعتقادات و جو سازماني، ابعاد ساختاري نوآوري، صلاحيت منابع انساني، مکانيزم هاي نوآوري) با بهره وري منابع انساني پرداخت و نتايج آزمون پيرسون در جداول (٦) و (٧) فرضيات مطرح شده در اين پژوهش را تأييد کرد.