چکیده:
هیچ سازمانی در عصر کنونی نمیتواند صرفا با تاکید بر قابلیتها و امکانات خاص خود ذینفعان و مشتریان خود را ارضا کند. در واقع، سازمانها با همکاری و مشارکت یکدیگر، در پی ارائه محصولات و خدمات متمایز به مشتریان هستند. در این مقاله، چارچوب شبکه ارزش در صنعت بانکداری با استفاده از ارائه پرسشنامه برای کسب نظرات 33 خبره و صاحبنظر در بانک نمونه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و قضاوتی و با تمرکز بر آزمون میانگین تکنمونهای برای بررسی عناصر مدل و نیز ارائه پرسشنامه ماتریسی به 8 صاحبنظر از خبرگان منتخب بر اساس روش قضاوتی و با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) برای تحلیل روابط میان عناصر مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر یافتههای تحقیق، مدل شبکه ارزش صنعت بانکداری در 4 سطح ترسیم میشود که در سطح اول، «خلق ارزش در شبکه ارزش بانکداری»، در سطح دوم، «کنشها و تعاملهای بانک با ذینفعان»، در سطح سوم، «نقش بانک به عنوان هسته شبکه ارزش»، «شرایط داخلی بانکها»، «قوانین و سیاستهای بانکداری» و «رقابت در صنعت بانکداری» و در نهایت در سطح آخر، «داراییهای بانک»، «تغییر در صنعت بانکداری»، «شرایط کلان در کشور»، «صنعت بانکداری ایران» و «نیازها و ویژگیهای مشتریان» قرار دارند. نتایج نشان داد که عوامل زمینهای و محیطی، به خصوص شرایط داخلی بانکها، نقش مهمی در همآفرینی ارزش در صنعت بانکداری ایفا میکنند.
Currently, none of organizations can satisfy its stakeholders and customers by simply emphasizing its unique capabilities and assets. In fact, organizations work together and cooperate to provide distinctive products and services to customers.
In this paper, the value network framework in banking industry is examined based on 33 banking experts’ opinions using one sample t-test to investigate the validity of model elements and using interpretive structural modeling (ISM) on the opinions of the same sample extracted from matrix questionaire, for analyzing the relationships among the elements. According to the research findings, the value network model of banking industry is drawn in four levels, in which, in the first level, "Value Creation in Banking Value Network"; in the second level, "Bank Interactions with Stakeholders"; in the third level, "Bank as the Core of Value Network", "Banks' Internal Conditions", "Banking Rules and Policies" and "Competition in Banking Industry"; and finally, "Bank Assets", "Changes in Banking Industry", "Macro-conditions in the Country", "Iran Banking Industry" and "Customer Needs and Characteristics" are placed. The results show that environmental and contextual elements, especially banks’ internal conditions, play the important role in value co-creation in banking industry.
Introduction
No organization in the present age can satisfy customers simply by using its own capabilities and facilities. By cooperation and participation with each other, Organizations provide distinctive products and services to customers. In addition, organizations hold themselves accountable to their stakeholders and strive to provide the value they want. According to Martinez (2003), value lies in the satisfaction and fulfillment of customer expectations while at the same time producing wealth for the organization. Therefore, the value is created for all stakeholders based on win-win relationship.
As a whole, what should be taken into consideration is the determination of the relationships between the effective elements in creating value for the stakeholders, which will ultimately benefit the organization.
Methodology
In this paper, in order to test the model elements, key managers and experts of the sample were surveyed and then, using quantitative statistical methods, the value network model’s elements were validated. For this purpose, the information presented in the questionnaire was analyzed by one-sample t- test using SPSS software. In addition, to examine the relationships among model elements, ISM method was applied using Matlab software and focusing on the results, the final model of the value network in banking industry was tested.
Research Findings
Iranian banking industry is heavily influenced by its environmental factors. These factors affect banks' internal conditions at all macro and micro levels and influence the direction and intensity of bank’s communication strategies.
Bank assets including tangible and intangible ones (from the bank's physical and technical facilities to communicational and promotional assets), as the initiator of value creation in the banking industry, are the key to banks' survival and success in the industry.
The environmental factors have different levels, so that the contextual factors at the macro level have a direct impact on the internal conditions of banks and, in turn, these factors cause changes in the mediating factors including banking rules and policies and competition in the industry.
Bank's assets, capabilities and competencies influence by the Bank's interactions and relationships with its stakeholders. No bank can claim independence in its activities and base its success solely on its assets and capabilities. Value derives from the bank's integrated relationships and interactions with other value-adding individuals, organizations, and institutions within the value network, and the bank must be able to play a good role as the core of the value network in the banking industry to deliver value to customers.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، چارچوب شبکه ارزش در صنعت بانکداري با استفاده از ارائه پرسشنامه براي کسب نظرات ٣٣ خبره و صاحب نظر در بانک نمونه بر اساس روش نمونه گيري هدفمند و قضاوتي و با تمرکز بر آزمون ميانگين تک نمونه اي براي بررسي عناصر مدل و نيز ارائه پرسشنامه ماتريسي به ٨ صاحب نظر از خبرگان منتخب بر اساس روش قضاوتي و با استفاده از مدل سازي ساختاري تفسيري (ISM) براي تحليل روابط ميان عناصر مورد بررسي قرار گرفته است .
در اين مسير، آنچه ميبايست مورد توجه قرار گيرد، تعيين روابط ميان عناصر و مؤلفه هاي مؤثر در خلق ارزش براي ذينفعان است ؛ ارزشي که در نهايت سازمان را نيز منتفع خواهد ساخت .
بدين ترتيب ، عناصر مدل شبکه ارزش در صنعت بانکداري ايران به شرح زير قابل تشريح هستند: o عوامل علي: داراييهاي مشهود و نامشهود بانک o عوامل مداخله اي و واسطه گر: قوانين و سياست هاي بانکداري o عوامل زمينه اي: شرايط داخلي بانک ها، نيازها و ويژگيهاي مشتريان ، صنعت بانکداري ايران ، شرايط کلان کشور و تغيير در صنعت بانکداري 1-Strauss & Corbin, 1990 o مقوله محوري: بانک به عنوان هسته شبکه ارزش o کنش ها و تعاملات : ارتباط با ذينفعان بانک o پيامد نهايي: خلق ارزش در شبکه ارزش در اين مقاله ، عناصر مدل شبکه ارزش به همراه روابط ميان اين عناصر بررسي و در نهايت ، مدل شبکه ارزش در صنعت بانکداري ايران ارائه ميشود.
A Framework for Value Network Components in Iranian Banking Industry, Journal of Business Management Perspective, 17(35), 53-73, in Persian.